Forum

Vissen persille

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Andersen, 14. september 2008 kl. 12.00

Jeg har med stort udbytte dyrket persille i haven og i drivhuset i ca 30 år, men de sidste par år er det gået helt galt. Jeg synes jeg har prøvet alt, sået på vokesestedet, sået og udpriklet og købt. Jeg har plantet tæt og jeg har plantet spredt. Jeg har flyttet persillen rundt i haven men lige meget hjælper det. Efter et par uger bygynder bladene at visne.

Jeg har læst om bladplet, men jeg synes ikke det ligner. Jeg har set et par 1 mm lange, røde insekter og nogle sorte pletter, der enten kan være deres æg eller lort.

Nogen ideer til at redde persillesovsen?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. september 2008 kl. 15.58

Hej Niels
Hvis du har dyrket persille så længe, skal du være glad for at det er gået godt.

Gulerodsfluen har sandsynligvis været på spil – og den er helt vild med læ – det har du i en ældre have – og eneste måde du fremover må regne med at dyrke gulerod og persille er under fiberdug, så fluen ikke kan finde dine planter.

Det lykkes så nok også ret fint – og vær opmærksom på at fluen normalt ikke flyver efter solnedgang – d.v.s. på det tidspunkt kan du løfte op i dugen og høst uden risiko for at der kommer fluer ind under dugen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Ravn, 11. september 2020 kl. 14.23

Min visne persille står i en altankasse og jeg troede at det manglede vand grundet varmen (nogle uger siden) så jeg vandede det. Det blev bare værre. Kan jeg have druknet min persille? Og kan det reddes?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Ravn, 11. september 2020 kl. 14.23

Min visne persille står i en altankasse og jeg troede at det manglede vand grundet varmen (nogle uger siden) så jeg vandede det. Det blev bare værre. Kan jeg have druknet min persille? Og kan det reddes?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. september 2020 kl. 22.16

Hej Lone.

Her er hvad jeg lige kunne finde af viden omkring sygdom i persille. Jeg selv har et blandet fornøjelse med dyrkningen af det og jeg har haft god erfaring med dyrkning i enten krukker eller altankasser. Jeg har også været ude for at det slet ikke vil spire for mig og det er selvom jeg ikke dyrker det fast i køkkenhaven, men helst med års medlemrum.

Sygdomme og skadedyr i persilleplanter

Hvis en hel række af persille mistrives, kan det være et tegn på gulerodsfluer. De bliver tiltrukket af lugten af persille. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at fjerne den persille, som du har hevet op ved udtynding, da fluerne kan lugte den.

Døjer du med gulerodsfluer eller gulerodsfruelarver, kan du her læse meget mere om gulerodsfluen www.plante-doktor.dk/gulerodsfluen

Mistrivsel kan dog også skyldes sortråd. Det er en sygdom på rødderne. Du kan se, om din persille er ramt, ved at grave et par planter op og se på rødderne.

I mange tilfælde skyldes mistrivsel dog simpelthen bare, at persille er en krævende plante, og at den ikke har fået så meget næring og vand, som den gerne ville have.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. september 2020 kl. 22.22

PS hvis rødderne er våde i længere til begynder de som regel at rådne og hvis de lugter jordslået er de råddent
Og så skal du kassere dine planter. Men de kan sagtens komposteres...
Herhjemme har vi haft lidt held med at holde liv i de persille- potteplanter, som vi køber i Brugsen eller Netto, men så store og fine som da vi købte dem bliver de nu ikke...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2020 kl. 9.53

Persille er en svær ting. Nogle år har jeg held med at så selv, andre år tyer jeg til planter fra en indkøbt potte med mere eller mindre held.
I år var der absolut ikke held med persillen i min plantekasse, selvom der var fine gamle planter, som var ved at gå i blomst.

For 3-4 uger siden købte jeg n stor potte persille og efter 3 gange persillsovs klippede jeg resterne helt ned... og tog på ferie. Potten blev vandet inden afrejse og sat i delvis skygge. I går blv jeg så efter 8 dage overrasket af fin ny persille.

Sidste år havde jeg lavet et minidrivhus bestående af en stor plastikkasse med borede lufthuller + fintmasket brudeslør. Det gav bonus og rigeligt med persille. Dumt at jeg ikke gentog sucessen!

Ej, hvor meget skriveri om så simpel en ting som persille.
Ingeborg
ps. Overvintrer gulerodsfluens larver i jorden, klare til næste angreb?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2020 kl. 10.06

Så blev jeg en hel del klogere:
www.plante-doktor.dk/gulerodsfluen.htm

Men det bliver straks til et nyt spørgsmål: skal jeg skifte jorden i min plantekasse for at fjerne eventuelle larver? Hvor dybt skal jorden fjernes, eller bedre hvor dybt kan larverne gå ned i jorden?

Jeg kan udskifte jorden med fin kompost, som dog vil være for koncentreret. Hvad skal jeg blande i komposten? Muldvarpeskud er velkomne til det går jeg ud fra?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Vissen persille«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vissen persille

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider