Forum

Æbletræer – Sorter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikael Andersen, 3. december 2008 kl. 10.47

Jeg ku godt tænke moig at vide hvor mange æblesorter der findes i verden og hvor mange af dem vi har herhjemme i vores danske haver og som uden problem vil ku trives og er der nogen sorter der ik vil kunne trives herhjemme i DK?

Mvh

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. december 2008 kl. 17.12

Hej Mikael
Du får et gæt – men det passer måske lidt alligevel. Der er masser af sorter, der ikke trives i DK, men stadig rigeligt at bruge. Der er ikke nogen opgørelser der præcist fortæller hvor mange sorter der er, for der kan hele tiden komme nye til, hvis nogen finder et træ i et hegn – og det er så en ny sort, hvis det er frøformeret. Derfor er svaret nærmest at antallet er uendeligt.

Vi regner med at der i Danmark er mindst 2000 navngivne sorter og mindst dobbelt så mange, der bruges, men bare ikke har navn.

I Danmark er det også forskelligt hvor godt sorterne trives. Det har meget med jordbund, klimaet, herunder temperatur, nedbør og blæst at gøre, hvor godt sorterne trives. Hvor jeg bor i det vestlige midtjylland er det begrænset hvor godt de fleste sorter vil kunne klare sig, men der skal nok være over 100 sorter at vælge imellem alligevel.

En af opgaverne når vi skal finde ud af hvor godt æbletræer kan trives, er at finde ud af hvad træerne ikke kan lide – og det er først og fremmest: vandlidende jord, sur jordbund og for meget kvælstof, dernæst vil for meget nedbør i den periode hvor temperaturen er over 15 grader være fremmende på svampesygdommen, specielt skurv, som trives ved over 15 grader.

Dernæst kan vi diskutere hvor meget jordbunden har at gøre for sundheden af træerne – og ligesom i landbruget vil følgende være at foretrække: Ler i undergrunden og let sandmuld i de øverste 40–100 cm. Det findes bare ikke ret mange steder, så en gang imellem må vi lave noget, der gør jorden bedre for at få træerne til at trives.

Hvor jeg holder til, er det nærmest en grusgrav, ren gul sand med lidt sten i – når vi kommer 30–40 cm ned under sandmulden – og når vi planter æbletræer i læhegnet, får vi en rendegraver til at lave et hul på ca. en halv kubikmeter, fylder en trediedel kubikmeter ler i hullet i stedet for sand og lægger mulden tilbage. Heri stortrives træerne fordi de aldrig tørre ud og leret kan også indeholde en masse andre næringsstoffer som træerne har brug for.

Det næste er grundstammernes virkning på træernes sundhed – og jo mere sandet jord og jo mere udsat for vind og fugtigt vejr, jo mere tilbøjelig er jeg til at bruge vildstamme eller frøstamme, som er 2 ord for det samme – en grundstamme lavet af æblekerner – som sætter pælerødder.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Æbletræer – Sorter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræer – Sorter?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider