Forum

Kan man flytte asparges?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Mortensen, 15. januar 2009 kl. 11.00

Hej havefolk

Jeg plantede en række asparges for 5 år siden, men store forventninger om, at vi skulle smæske os i flotte friske asparges de næste 30 år. Desværre har udbyttet været temmeligt ringe, på trods af at jeg har ventet de første tre år, inden jeg begyndte at høste... Jeg har en ide om, at det skyldtes at de står dårligt – lige op af en lav hæk (potentilla) og i et stykke med masser af senegræs... Jeg vil derfor gerne flytte dem, kan jeg det?

Klog af skade har jeg en drøm om at lave et højbed og sætte dem i det. Så de er nemmere at vedligeholde, og dræbersneglene kan ikke så nemt kan komme til dem, er det en go ide?

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Med venlig hilsen
Eva

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. januar 2009 kl. 20.41

Hej Eva

Det er et stort arbejde at flytte 5 år gamle asparges. Rodnettet er virkelig stort og der skal graves meget dybt – og man skal sørge for at få plantens rod op i nogenlunde hel tilstand. Men det går med tålmodighed og sved på ryg og pande :-)
Tidspunktet for flytning kunne være tidlige forår – og vær opmærksom på vanding i tørre perioder det første år.

Men det er rigtig svært at undgå at senegræsset følger med... så tænk over, om du i det lange løb vil være bedre tjent med at købe nye, unge planter og så give dem rigtig gode vækstvilkår.

Om det er en god idé at flytte planterne afhænger af jordbundsforholdene i og placering af det kommende højbed, ukrudtsbegrænsning, gødning og (mulighed for) vanding.

Kan du skaffe planterne en sandholdig, næringsrig muldjord og godt med solskin?

Kan du holde det nye aspargesbed fri for rodukrudt?

Asparges har brug for kraftig gødning og vand i perioden juni – august, hvor den grønne top gerne skal udvikles bedst muligt for at der kan oplagres tilstrækkeligt med sukkerstoffer i roden til at der kan sendes en masse kraftige skud om foråret.

Kraftig gødning kan være halvomsat kompost af heste/komøg, komposteret tang eller rigelig tildeling af pilleret kogødning.

Fordelen ved at dække jorden med kompost er at det begrænser ukrudt (hvis eller udgangspunktet er, at jorden i bedet er fri for rodukrudt) og er med til at begrænse fordampningen af vand fra jordoverfladen...

Vanding i tørre perioder kan være nødvendig på sandet jord – regnvand er fint, hvis det er muligt at samle det.

Jeg håber, du finder en god løsning – mit mundvand drypper bare ved tanken om friske asparges om 15 uger...

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Kan man flytte asparges?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan man flytte asparges?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider