Forum

Indsamling af organiske gødninger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. januar 2009 kl. 20.11

Jeg skal minde om at det er nu,at man skal ud og indsamle organiske gødninger til brug i køkkenhaven. Jeg har talt med mange kanin og hønseavler og det er mit indtryk, at de er meget interesseret i dele ud af deres overskud af gødninger.

Jeg har selv været rundt omkring hos de forskellige rideskoler sat due og hønseavlere i lokal-området og hergennem indsamlet alt mit gødning, samt fået alle mine kompostbeholdere fyldt op. Så der er masse at afhente rundt omkring...God arbejdslyst

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 21. januar 2009 kl. 21.54

Hvordan er det præcist du behandler og bruger møget?

Jeg har selv en lille flok dværghøns og en del af møget ryger i komposten, men jeg er nu lidt i tvivl om, om koncentrationen bliver for høj og om det er den helt rigtige måde at behandle det på. Opbevarer og bruger du gødningen på anden vis?

Mange hilsner
Annette Søndergaard

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. januar 2009 kl. 0.24

Hønsemøg er meget kvælstofrigt, og det er for kraftig en gødning til at bruge direkte i haven. Så du gør det helt rigtige ved at komme møget med i komposten.

Hvor meget møg, du kan tilsætte en mængde kompost, er svært at give anbefaling om, da det også afhænger af, hvad der er i din havekompost, og hvad du skal bruge den til.

Se de her to artikler:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/607.html

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/319.html

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 22. januar 2009 kl. 22.11

Tak for svaret, Karna :o)

Jeg putter møget ned i den lukkede kompostbeholder. I komposten kommer også alt det grønne affald fra køkkenet + lidt blade og smågrene. Komposten havde jeg tænkt mig at gøde mine grøntsager i rammebedene med. Jeg kunne jo evt. "fortynde" blandingen lidt med kompost fra min åbne kompostbeholder, hvor alt det grønne fra haven kommer i.

Jeg må nærstudere artiklerne og blive lidt mere klog...

Mange hilsner
Annette

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. januar 2009 kl. 13.13

Hvis du vil bruge ren hønsemøg kan du som Steen Porse nævner et sted, blande det med kompost i forholdet 1: 10.(en trillebør fuld til ca 10 kilo hønsegødning) Jeg selv har benyttet tørrede hønsegødningspiller og strøget dem ud i marts – april måned. Men da jeg også har et stort lag jorddække mister jeg ikke så meget af gødningen.

Mit forbrug ligget et sted i mellem 15–21 kg pr 75 m2, hvilket så svare til ca 14 gram total kvælstof pr m2. Resten (fra de 14 og op til ca 20 gram pr. m2, alt efter, hvad jeg vil dyrke) skal så være iblandt mit kaninmøg. Men jeg skal også regne med at der går noget til nedbrydningen af halmen. Så jeg skal måske op på ca 30 gram kvæfstof pr m2 (i de bede jeg vil dyrke kål).

Heldigvis kan jeg så blande lidt høns eller duemøg i en kande vand (en håndfuld til ca 10 liter vand) og så udvande det og herigennem tilsætte kvælstoffet

Mit største problem syntes at være at jeg ikke får tilstrækkeligt med kvælstof. Jeg har prøvet at beregne mig frem til hvilket mængder jeg skal bruge og syntes at erfarer, at jeg skal mindst tilsætte ekstra 30% mere. Det er i form af kaningødning tilsat halm. Jeg kan ikke undgå at få for meget halm i, hvilket hellere ikke gør noget, da jeg dermed får en mere muldrig jord med tiden og det er også derfor at jeg skal bruge den megen ekstra kvælstof.

Jeg vil, som Karna er inde på, ikke anbefale nogle at komme en ren hønsegødning ud på en nøgen jord, da det vil svare til at komme salt ude på jorden. Det vil bl.a. gå ud over spireevnen og til sidst ende i grundvandet. Mange hønseavler, der ikke er ghhavekyndige graver deres overskuds gødning ned, for bare at komme af med det, derfor kan vi give dem og miljøet en hjælpende hånd. Sætter man sit indsamling lidt i system vil jeg mene at man også kan spare penge ved det.

Jeg sad så sent som i går og regnede på at jeg ved at hente yhestemøg ude på rideskolene og kompostere kunne spare op i mod 15 00 kr,- frem for at skulle indkøbe eksempelvis champost, hvilket blot er kompostrede hestegødning, som alle kan lave

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. januar 2009 kl. 13.18

Man skal også huske at mange gødninger indeholder væske og derfor kan mængderne, der skal udbringes variere.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 15.46

Søren! Tak for den fine opfordring! Dyremøg er vel den fineste gødskning man får!

Mvh Eivin (^_^)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. januar 2009 kl. 23.04

Du vil nok møde andre, der ryster på hoved,at vi gider og køre rundt og indsamle det. Men bare det at få en blød jord, der er en drøm at arbejde med. Ligger man det også ud efter man har sået (imellem rækkerne) slipper man for at pille ukrudt, mens der bliver produceret humus – gødning.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 26. januar 2009 kl. 11.33

Det er ihvertfald en proces der kan betale sig for den ivrige havemand – så kan jeg godt unde de andre deres hovedrysten!

Mvh Eivin

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. januar 2009 kl. 11.02

En af fiduserne ved at komme halm med "indbygget gødning i" ud i køkkenhaven er at man ikke skal luge ukrudt i dyrknings sæsonen.

Ved at indsamle det her i januar måned lader jeg noget af det ligge i plast sækkene, frem til april- maj måned, hvor det så er faldet mere sammen. Så så og planter jeg mine grøntsager ud og ligger så halmen/gødningen ud i mellem grøntsagerne. På den måde undgår jeg ukrudt og spare en del vandingen. Skulle det lugte lidt af henholdsvis hest/kanin vander jeg det en smule.

I mange år har mine nytte-have naboer kigget undrende på min halmbunker, men sidste år og i år har jeg fået at vide, hvor jeg kan komme af med mit evt. overskud. Med andre ord så har også de set lyset...

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. januar 2009 kl. 13.25

Det er godt at andre også kan se lyset.

Mvh Eivin

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. januar 2009 kl. 10.57

Bare ikke når jeg skal hente det for dem. Det er jo altid nemmere og billigere at få andre til det.

Men havd engang i mellem skal man jo vil sig fra sin gode side...

Nyt svar til emnet »Indsamling af organiske gødninger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Indsamling af organiske gødninger

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider