Forum

Pæonvalmuer til birkes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 23. januar 2009 kl. 12.36

Er der nogen der har erfaring med, hvordan pæonvalmuer er til birkes? Er det bedre at vælge de enkelte sorter? Jeg har forelsket mig i en pæon sort, Yellow Peony, men jeg vil gerne være sikker på at den dur før jeg køber.

2 sorter dur ikke da jeg gerne vil tage frø.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 23. januar 2009 kl. 17.34

Jeg har købt disse frø www.arps.dk/product.asp?product=1249, og bag på posen står der, at frøene fra planten (ikke frøene til at så!) kan bruges i madlavning.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 23. januar 2009 kl. 19.56

Hvor sjovt, jeg har da altid troet at staudevalmuer kun er til pynt:-)

Men så kan jeg jo godt have flere slags?

Men tilbage til birkes- dur pæonerne?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebekka, 24. januar 2009 kl. 22.58

Såvidt jeg kan finde ud af, så er det Papaver somniferum, som normalt bliver brugt til birkes. Denne findes jo både i enkelte og fyldte typer, men det burde ikke have noget at sige for anvendelsen af frøene, da det stadig er samme art.

Nu ved jeg ikke, om den valmue, du har forelsket dig i, er en somniferum eller evt. en paeoniflorum, men jeg fandt et sted, hvor der stod, at frøene fra paeoniflorum også kan bruges som birkes.

Ergo mener jeg, at somniferum-typerne er de rigtige birkesvalmuer, men at paeoniflorum-typerne også kan bruges, så køb du bare dem, du har set dig lun på :-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 25. januar 2009 kl. 1.12

Hvad så med papaver orientale? (Se linket ovenfor...)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebekka, 25. januar 2009 kl. 13.08

Efter at have surfet lidt på nettet, er jeg kommet frem til, at alle Papaverfrø kan bruges som birkes dvs. også Papaver orientale.

Men prøv at se, hvad jeg faldt over her: ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=birkes
Jeg håber, det er ment som en joke.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. januar 2009 kl. 14.12

Hej Rebekka.

Det er en joke.

For 40 år siden blev der, herhjemme, dyrket en del marker med valmuer til birkes. Det blev forbudt, fordi der var "kreative" mennesker, der troede, der kunne udvindes opium, og derfor ikke kunne lade dem være i fred.

Mvh Hans

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 26. januar 2009 kl. 12.33

Jeg mener paeoniflorum er et synonym for de dobbelte somniferum? Så det kan de godt eller?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebekka, 27. januar 2009 kl. 21.31

Ja det skulle jeg mene, at de godt kan.

Nyt svar til emnet »Pæonvalmuer til birkes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Pæonvalmuer til birkes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider