Forum

Ny køkkenhave med dyregødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 12. februar 2009 kl. 8.57

Jeg vil gerne anlægge en køkkenhave til gulerødder, kartofler, jordbær, rabarber, chilli, porrer, tomater osv osv. Jeg er helt nybegynder på området, men jeg har et par geder og et par hængebugsvin gående i min have. Jeg vil gerne udnytte deres gødning, da jeg regner med at det er rigtig godt for jorden.

Hvordan kommer man igang?

Er det en god idé at lade grisene fræse jordstykket for mig? Hvornår på året skal man så hvilke afgrøder?

Er det en god idé at lægge halm ud også, når det er til rådighed lige ved siden af?

Hvor meget/hvor ofte skal man gøde jorden – og hvordan, direkte "lort" på jorden rundt om planterne – eller før man sår?

Jeg håber nogle har lyst til at dele deres erfaringer med mig!

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. februar 2009 kl. 8.10

Hej Susanne

Dejligt, at du ser muligheder!

Jeg tænker, at det bedste for dig vil være at få en "urtehavemakker"... en erfaren urtedyrker, der kan komme i din have nogen gange og lade et godt råd falde ind i snakken om, hvad der er hensigtsmæssigt at gøre hvornår.

Måske er der en i din familie, blandt dine naboer eller i din vennekreds? Eller du kan vende tilbage til sitet her og søge efter en havemakker (OBS: Det smarteste er jo cykelafstand mellem dig og din følgesvend :-)

Det næstbedste er, om du besøger Den økologiske have i Odder, hvor du kan se, hvordan man behandler jorden, bruger jorddækning (med planter, halm/hø og andre dækmaterialer),
fremstiller kompost og anvender den osv, osv.

Det tredje, du kan gøre er at læse om andres erfaringer – og her skal du være kritisk! Du finder nemlig vejledninger, som passer til meget forskellige "stilarter" indenfor økologisk dyrkning.

Der er meget stor forskel på at dyrke køkkenurter på en stor gravet flade i lange lige rækker, i højbede uden jorddækning og i højbede med jorddækning...

Hvis du bladrer lidt rundt i nogle forskellige bøger, vil du nok kunne mærke, hvilke fremgangsmåder, du synes bedst om og har mest brug for at vide mere om.

Du kan få dit bibliotek til at skaffe eksempelvis:

"Min Havebog" Politikens forlag
ISBN 87 567 0821 1
"Den nemme have" Ruth Stout Lindhardt og Ringhof
ISBN 87 7560 730 1
"Den danske havebog" Rie Post m fl
ISBN 97 8870 2009 682
"Den selvforsynende have" John Seymour
ISBN-10: 8702017334
ISBN-13: 9788702017335

Og så dine spørgsmål:
Hængebugsvinene som gartnerhjælpere? De vil rode en del i jorden, de vil indrette et toiletsted og hvis din jord er lerholdig vil der nok være steder i indhegningen, hvor jorden blive tråd meget hårdt sammen (og senere vil det være et stort arbejde for dig at løsne den igen). Hvis du laver en passende indhegning, vil hængebugsvinene rode overalt – men hvis indhegningen er rigeligt stor vil de vælge mest eller kun at rode der, hvor de der er mange rødder af en slags, de kan lide – Hvis du fodrer i indhegningen kan du komme ud for, at de foretrækker det, du serverer, i stedet for selv at gå igang – eller de kan komme til at sulte, fordi der er for få rødder og planter, som de kan æde.

Men festligt er det at opleve de små, aktive dyr! Især hvis du er klar til at tage ulemperne med godt humør – og måske med sved på panden ;-)

Møg
Du må lære at kompostere møg, planteaffald og grøngødning – det er meget få af køkkenhavens planter, der tåler at "vokse i møg" – de fleste trives bedst med lidt (og jeg mener: lidt!) halvomsat kompost lagt ud på jordoverfladen.

Mængderne af kompost og andet dækmateriale afhænger af jorden, du vil dyrke i. Sandjord har meget mere brug for jorddækning end en god muld med masser af halvomsat plantemateriale i. Lerjord kan have brug for meget hjælp de første dyrkningsår i form af at blive løsnet med greb og kultivator, få tilført groft sand og være dækket med planter året rundt.

Såning
Såtidspunkter er angivet på frøpakninger – men det vanskeligste er egentlig at få valgt de planter ud, som passer til jorden og kan give den høst, man regner med at kunne anvende.

Hvis du vil dyrke kartofler er det ca nu, du skal igang med at forspire dem et lyst og køligt sted.

Det bliver et spændende dyrkningsår for dig – jeg håber, du når frem til det første måltid lavet udelukkende af dine egne råvarer – DET er en fest af de store!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Ny køkkenhave med dyregødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny køkkenhave med dyregødning

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider