Forum

Ny køkkenhave med dyregødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 12. februar 2009 kl. 8.57

Jeg vil gerne anlægge en køkkenhave til gulerødder, kartofler, jordbær, rabarber, chilli, porrer, tomater osv osv. Jeg er helt nybegynder på området, men jeg har et par geder og et par hængebugsvin gående i min have. Jeg vil gerne udnytte deres gødning, da jeg regner med at det er rigtig godt for jorden.

Hvordan kommer man igang?

Er det en god idé at lade grisene fræse jordstykket for mig? Hvornår på året skal man så hvilke afgrøder?

Er det en god idé at lægge halm ud også, når det er til rådighed lige ved siden af?

Hvor meget/hvor ofte skal man gøde jorden – og hvordan, direkte "lort" på jorden rundt om planterne – eller før man sår?

Jeg håber nogle har lyst til at dele deres erfaringer med mig!

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. februar 2009 kl. 8.10

Hej Susanne

Dejligt, at du ser muligheder!

Jeg tænker, at det bedste for dig vil være at få en "urtehavemakker"... en erfaren urtedyrker, der kan komme i din have nogen gange og lade et godt råd falde ind i snakken om, hvad der er hensigtsmæssigt at gøre hvornår.

Måske er der en i din familie, blandt dine naboer eller i din vennekreds? Eller du kan vende tilbage til sitet her og søge efter en havemakker (OBS: Det smarteste er jo cykelafstand mellem dig og din følgesvend :-)

Det næstbedste er, om du besøger Den økologiske have i Odder, hvor du kan se, hvordan man behandler jorden, bruger jorddækning (med planter, halm/hø og andre dækmaterialer),
fremstiller kompost og anvender den osv, osv.

Det tredje, du kan gøre er at læse om andres erfaringer – og her skal du være kritisk! Du finder nemlig vejledninger, som passer til meget forskellige "stilarter" indenfor økologisk dyrkning.

Der er meget stor forskel på at dyrke køkkenurter på en stor gravet flade i lange lige rækker, i højbede uden jorddækning og i højbede med jorddækning...