Forum

Asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Mortensen, 24. marts 2009 kl. 14.19

Hejsa

Vi har været ved at lave højbede og vil plante et af dem til med asparges. Jeg har læst at der skal være min 60cm ml rækkerne er det korrekt? Er det evt bare forbi det skal være nemmere at holde mellem rækkerne?

Mit højbed er 1 m bredt og 2,5m langt jeg ville gerne plante aspargesene tæt for at få størst muligt udbytte med tiden- hvor tæt ville I plante?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Med venlig hilsen
Eva

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. marts 2009 kl. 18.45

Hej Eva

Jeg ville vælge at plante én række asparges midt i bedet. Afstand mellem planterne kan være ca 40 cm.

Det ser bestemt ikke ud af ret meget når man starter med små planter – men i løbet af et par år fylder de bedet.

Når planterne er kommet rigtig i vækst vil de hver for sig have brug for en cirkel med diameteren 50 cm til at sende de mange skud op i april, maj og juni.

Du kan altså sagtens bruge et bed på 1 meters bredde, hvis du vælger den meget lidt arbejdskrævende – og for aspargesplanterne rigtig velegnede! – metode: Jorddækning med halmet hestemøg, tang, velomsat kompost. Planterne skyder uden vanskelighed gennem jorddækket.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider