Forum

Skovsyre

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fl. Danielsen, 18. august 2003 kl. 15.39

Er skovsyre spiseligt?

og er den formeringsvillig som andre skovplanter?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. august 2003 kl. 19.02

Bladene indeholder oxalsyre. Det gør rabarber og spinat også. Det er herfra navn og den syrlige smag stammer. Jeg har tygget masser af skovsyreblade som barn – vi spyttede dem ud, når den syrlige smag var væk.

Et opslag i Gyldendals Farveflora fortæller heldigvis, at jeg ikke har været i livsfare som barn. Vi foretog os ellers mange halsbrækkende ting i naturen – pædagoger og overvågning var der intet af dengang.

I bogen står der, at bladene kan spises friske i grøn salat eller som krydderurt i madretter.

Jeg har ikke prøvet at dyrke den som haveplante, men den står i skoven altid i dybeste skygge – lige nu husker jeg en fin bevoksning på nordsiden af et stykke granskov.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 8. september 2003 kl. 13.27

Jeg har skovsyre som en væsentlig del af dette bed (beskrevet under tips og ideer):

Plant et skyggebed med skovplanter

De breder sig villigt på hele denne lidt mørke nordvendte fugtige skrænt. Og de er meget smukke.

Så de kan gro, hvor meget andet ikke vil :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fl. Danielsen, 29. april 2004 kl. 15.34

Har i prøvet t lave mynte/citronmewlisse-sukker, det er godt i te og desserter
og brug det i rababerkompot
og er en god måde at gemme det til vinteren

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. H.H.P, 25. september 2007 kl. 12.31

Det er ganske ufarligt at spise skovsyre! Gør det tit selv, og har gjordt det en stor del af mit tolvårig live :D

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 8. maj 2008 kl. 9.00

Planten er ca. 5 -15cm høj, blomsten har 5 hvide kronblade med lilla årer og gule pletter, blomstringstiden er april–maj. Bladene ligner trekløverblade med tre blade som klapper sammen når solen skinner på dem.

Skovsyren er spiselig og smager friskt og syrligt. Man kan bruge hele planter til såvel salater som en anden madlavning.

Skovsyre er ukrudt, men man spiser det alligevel.

Det er ufarligt at spise skovsyre!

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bertel Thomsen, 25. maj 2008 kl. 20.14

Hvor kan jeg finde skovsyre i området omkring kolding. Læser i dag i en opskrift i JyllandsPostens tillæg Living, at man kan bruge brøndkarse istedet for skovsyre i en kold sommersuppe. Hjælp søges
VH
bertel

Nyt svar til emnet »Skovsyre«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skovsyre

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider