Forum

Asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Secher, 2. august 2009 kl. 22.56

Jeg har kastet mig ud i at dyrke asparges i år. Købte dem, som en slags rødder på planteskolen, og fik at vide at jeg først kunne høste fra dem om 2 år.

Men hvad gør jeg inden de 2 år er gået...aspargsen er blevet 40–50 cm høj...skal den ikke klippes ned på et tidspunkt...og hvornår.

På forhånd tak

Søren

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 3. august 2009 kl. 7.42

Næh, lad dem være. toppene visner til vinter og planterne skyder igen til maj næste år. Når de er en lillefinger tykke (3. forår) kan du begynde at høste.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. august 2009 kl. 22.27

Hej Søren Secher

Aspargesplanter bruger de første år på at danne et stort rodnet for at kunne oplagre store mængder næring.

For at planterne kan gøre det, er der brug for rigtig meget grøn top. Aspargesplanten vokser 5–7 uger endnu – så du kan nå at give nogle skovlfulde velomsat kompost – gerne med hestegødning som en af bestanddelene. Tang kan også bruges – se om gødskning med tang ved at klikke dig ind på emnet dyrkningsmetoder på bjælken herover. Vælg Gødning og derefter finder du f. eks artiklen 25 års erfaring med tanggødning.

Toppen visner ned om vinteren efter at den har sendt god næring ned til roden. Den visne top kan fjernes til foråret.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. august 2009 kl. 22.27

Hej Søren Secher

Aspargesplanter bruger de første år på at danne et stort rodnet for at kunne oplagre store mængder næring.

For at planterne kan gøre det, er der brug for rigtig meget grøn top. Aspargesplanten vokser 5–7 uger endnu – så du kan nå at give nogle skovlfulde velomsat kompost – gerne med hestegødning som en af bestanddelene. Tang kan også bruges – se om gødskning med tang ved at klikke dig ind på emnet dyrkningsmetoder på bjælken herover. Vælg Gødning og derefter finder du f. eks artiklen 25 års erfaring med tanggødning.

Toppen visner ned om vinteren efter at den har sendt god næring ned til roden. Den visne top kan fjernes til foråret.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider