Forum

Persillen visner.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Johansen, 22. august 2003 kl. 10.26

Jeg har i mange år dyrket masser af persille i min urtehave, men i de sidste 2–3 år er persillen blevet gullig for derefter at visne. Bladene bliver ensartet gullige uden pletter af nogen art. I år har jeg forsøgsvis sået persille tre steder i urtehaven, men med samme resultat.

Hvad gør jeg?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2003 kl. 19.59

Sæt/så dem et mere skyggefuldt sted, gerne under kål. De bliver størst og bedst i skygge.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Sørensen, 23. august 2003 kl. 2.41

Jeg har et spørsmål om en lille aflang brundelig grå med glat over krop jeg har mange i min have den krøller sig sammen som en snegl men den æder simplet hen mine urter og så har jeg et spørsmål jeg har milioner af myer i min have de lægger æg i mine grønsager kan de skade urterne og så er der også mange i min kompost beholder er de skade dyr vendelig hilsen kim

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 23. august 2003 kl. 10.30

Jeg har aldrig haft flottere persille end i år, og den vokser i bagende sol, når solen skinner.

Men uanset skygge eller sol bliver persillen gul og visner, når plantens rødder udsættes for angreb.

Jeg har set planter, hvis rødder var mere eller mindre ædt op. Synderen har muligvis været jordlopper.

Jeg kan tilføje, at en hobbygartner med stalddørssalg har oplevet nøjagtig samme fænomen som Hans Johansen.

I øvrigt er jeg ikke sikker på, at det er en god ide at dyrke persille det samme sted år efter år, der er tale om delvis selvsåning.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. august 2003 kl. 12.16

Til Hans Johansen

Hvordan ser rødderne ud? Det er antagelig her miseren stammer fra.

Der er to muligheder:
1. Massivt angreb af gulerodsfluens lar ver – dem du kender fra gulerødder – kan få planterne til at gå ud.

2. I følge Den Grønne Bog af Frank Hejndorf kan der også forekomme sortråd (Alternaria radicina), som forårsager sorte, indfaldne pletter på selv rødderne. Svampen kan hæmme bladenes udvikling i betydelig grad. Jeg har aldrig set dette i praksis, så her er min viden teoretisk.

Fortæl os, hvad du finder ud af, så vi alle kan blive klogere.

Med venlig hilsen
Karna Maj

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 24. august 2003 kl. 7.49

Det kan gå for stærkt, når man ivrer efter at yde en smule hjælp.

Så derfor:
1) Er der negative erfaringer med nysået persille det samme sted år efter år?

2) Er der negative erfaringer med selvsået persille det samme sted (hvor ellers?) år efter år?

3) Jeg forudsætter i relation til punkt 1, at der er tyndet passende ud i de enkelte planter.

4) Jeg forudsætter i relation til punkt 2, at alt er overladt til kræfternes frie spil.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. august 2003 kl. 10.02

Jeg fik lige læst ovenfor, at der foreslås, at det er jordlopper, der æder persillens rødder. Dette kan ikke være tilfældet

Jordlopper går kun efter planter af kålfamilien – nogle arter går især efter kimbladene, mens andre arters larver lever i jorden og æder af de fine kålrødder.

Persille er en skærmblomst, så den er uden interesse for jordlopper.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Johansen, 24. august 2003 kl. 23.37

Persilleproblemet.

Ole Nielsen stiller et par spørgsmål. Her er svarene: I år har jeg sået persillen tre steder i urtehaven, og ingen af stederne var der persille sidste år.De to steder har "fuld sol", det tredie blev ret hurtigt delvis beskygget af en squashplante. Jeg har været meget flittig med vandkanden, og da persillen var nogle få cm. høj blev den udtyndet til en planteafstand på 6–8 cm. Persillen tegnede fint alle tre steder til lige før, jeg kunne begynde at bruge af den, men så gulnede bladene i løbet af få dage.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Elisabeth Andersen, 23. september 2009 kl. 18.51

åh jeg læser med længsel efter en løsning på ovenstående problem, "gul persille" der visner her i sensommeren. Jeg har persille der har sået sig selv under rucola, og mamelukærmer mm. det står flot. Men mit flotte persille der står i en kæmpe beholder, m. masser af godt jord,(også gødet), bliver gul her i sensommeren. Jeg er sandelig også interesseret i løsning på problemet. alle andre krydderurter står flot. Der er også fuld sol på mit persille.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. september 2009 kl. 19.16

Mine persille planter står op ad en kampestens mur i en dårlig jord med cementrester og sten i, nu på 4. år og er ikke blevet gul endnu. De får kun sol om eftermiddagen og ingen gødning. Så de skal måske pines lidt for at trives.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. september 2009 kl. 12.16

Hej Mogens

Persille skal ikke pines for at trives. Den skal have både vand og gødning, og når du ikke har problemer med persillen det pågældende sted, er det sikkert fordi den står i delvis skygge. Persille trives faktisk fint i delvis skygge, og bladene bliver lidt finere og blødere. Jeg plejer at kalde det skyggepersille, og det er fint om sommeren. Men i det tidlige forår skyder persillen hurtigere nye blade, hvis de står et lunt sted.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Persillen visner.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Persillen visner.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider