Forum

Kappe toppen af jordskokker?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Schlegel, 22. august 2003 kl. 16.50

Mine jordskokker er nu 3 meter høje. Vil mine knolde blive større, hvis jeg kapper et stykke af toppen – og hvormeget?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. august 2003 kl. 20.05

Jeg har også læst, at man skulle kappe toppen af jordskokker, og jeg gjorde det et år. Men kunne ikke se nogen forskel.

Og de gror jo så villigt, at man hurtigt får rigeligt. Jeg tror det er vigtigere, at jorden ligesom til kartofler og anden rodfrugt, er løs nok og har gødning. Så får man også store knolde.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. august 2003 kl. 21.20

Jeg har ikke hørt den før, men det er en gammel skrøne, som bør manes i jorden hurtigst muligt.

Jordskokkerne kan umuligt blive større ved at fjerne blade fra planten. De kan kun blive mindre, da det er i bladene, at fotosyntesen foregår.

Det er selvfølgelig i orden at kappe noget af toppen, hvis man har mere brug for lys og sol end for flere kilo jordskokker.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hopla, 5. marts 2004 kl. 4.37

Jordskok angribes let af skimmel... derfor kan det være nødvendigt at kappe. Douche og vand dem med Atamon-vand... Holder ej skimlen væk men en anelse i ave. Og nyd så de op til 3 meter høje mini-solsikker.**

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. marts 2004 kl. 8.30

ADVARSEL Et hjemmestrikket råd med Atamonvand må frarådes, da produktet er giftigt for jordbundens organismer. Persistensen, (holdbarheden) er desuden så høj, at stoffets videre skæbne i vandkredsløbet er ude af kontrol. Sørg i stedet for at jordskokkerne trives i rodzonen, en løs og veldrænet jord, kompost, jorddække, – og sluttelig, en ikke for tæt plantning.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. marts 2004 kl. 15.41

Måske skal du overveje at få fat i en anden sort jordskokker, da det er meget forskelligt, hvor let de angribes af meldug. På Pometet står en lang række forskellige sorter af jordskokker, og sidst i september i forbindelse med deres åbne dage, kan man se, hvor forskelligt sorterne angribes af meldug. Nogle er helt hvide på bladene, mens andre slet ikke er angrebet.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hopla, 9. marts 2004 kl. 1.10

Så nøjes da med at dusche.

H

Nyt svar til emnet »Kappe toppen af jordskokker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kappe toppen af jordskokker?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider