Skrevet af: Karna Maj, 24. august 2003 kl. 13.59
Jeg faldt for en del år siden for smagen af nogle købte Herrepærer. De første år fik jeg nogle få, men pæne pærer på træet. Nu er træet stort og skulle rigtig give mange flotte pærer, men de to sidste år er de gået totalt til i skurv, og i år også i råd, så jeg får ikke en eneste.
Træet står et solrigt sted og jorden er der ikke noget i vejen med – de to Filippa træer ved siden af giver store flotte æbler.
Jeg har faktisk dømt pæretræet til fældning – for så megen elendighed, gider jeg ikke se på, så er det bedre, at der kommer mere sol til køkkenhaven.
Men inden jeg gør alvor af det, vil jeg lige høre, om der er nogen, som har gode eller lige så dårlige erfaringer med Herrepære i privathaver uden sprøjtning.
Skrevet af: Jørgen Andersen, 27. oktober 2003 kl. 10.53
Ja nu skal du bare høre. Jeg har i mange år haft 2 espalier pæretræer, et Clara Friis og et Comice, (som skulle være verdens bedste pære) Comicetræet har aldrig givet over 10 pærer og mange år slet ingen. Så for 3 år siden podede jeg to herrepære grene på den gamle stamme, og tænk dig i år, 3 år efter har jeg høstet 50 særdeles flotte og velsmagende herrepærer,jeg kendte ikke denne sort i forvejen,så jeg blev meget overrasket,de er næste ligeså lækre som Clara Friis og så holder de længere.
Har du en sort i nærheden til at befrugte herrepærerne.
Venlig hilsen
Jørgen Andersen
Skrevet af: Karna Maj, 27. oktober 2003 kl. 11.35
Det er ikke befrugtningen, der er problemet. Der var ansat ret mange pærer. De første år fik jeg også fine pærer, men nu ødelægges totalt af skurv for andet år i træk.
Enten fælder jeg det eller skærer det meget tilbage og så river jeg alle pærebladene op og fjerner dem fra stedet.
Skrevet af: Åge Sørensen, 22. oktober 2009 kl. 12.16
Karna Maj, nu er det selvfølgeligt et gammelt spørgsmål, men har du overvejet, om der står en enebærbusk i nærheden?
Visse enebærbuske virker som overvintringssted for pæresygdommen "gitterrust", der ødelægger alle pærer på træet.
Da jeg fik min nabo til at grave hans enebærbusk op, har mit pæretræ båret rigtig mange pæne pærer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Har du erfaringer med sorten Herrepære