Forum

Hvilket æbletræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 27. september 2009 kl. 18.12

Jeg skal have et æbletræ mere til min lille kolonihave, men hvilket skal jeg vælge?

Jeg har i forvejen et Rød Pigeon og et Rød Ananas. De står i hver sin ende af haven, og det nye træ skal stå i nærheden af Pigeonen. Der er rimeligt med læ, og masser af sol. Og så er det sandjord.

Der er jo ikke så meget plads, så det skal være et som ikke bliver alt for stort – hverken i højde eller bredde. Det skal dog ikke være et søjletræ, eller et mini-potte-træ. Det skal være et ''rigtigt'' træ.

Er der nogen som har gode forslag?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 27. september 2009 kl. 21.29

Suverænt Discovery må være svaret!.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 27. september 2009 kl. 22.02

Efter en tur rundt på nettet er jeg også sikker på, discovery må være det bedste valg. Skal så finde et på en M9 eller M26 stamme.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 28. september 2009 kl. 8.54

Efter endnu en tid rundt på nettet, tror jeg at M6 bliver for småt – M26 er nok bedre?

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 28. september 2009 kl. 19.20

MM106 blev det så til istedet. Og ikke bare ét æbletræ, men en hel allé!

En enkelt Discovery på M6 ville jo bare ligne en potteplante, kunne jeg se... Og det var altså svært at skille de træer ad – de stod og så ud som bedste venner med armene om hinanden.

Min lille kolonihave er nu ikke længere en have, men et pomet med en allé af Aroma, Bodil Neergård, Discovery, Ingrid Marie, Pigeon og Ananas.

Tænk at have sin egen allé – så kan man da ikke ønske mere.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 28. september 2009 kl. 19.37

Hej Wina Fiona

Det lyder skønt med en æbletræsallé i en kolonihave.

Du må også være godt dækket ind til at lave masser af saft, cider og æblegrød i de kommende mange år.

Hilsen Linda N

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 29. september 2009 kl. 7.19

Ja, æblekage især...

Nu skal træerne beskæres og bindes op, så de kan blive til fritstående espalier, og med tiden skal alléen blive til en pergola. Det bliver så fint.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2009 kl. 10.33

Hej Wina

Hvorfor ikke prøve at pode selv?. Hvis du for mod på det vil jeg anbefale m9, da du ikke skal op og beskære i dem, at den bære mere pr m2 og den bære hurtigere. Ulemperne er der selvfølgelig også, nemlig dette at træet ikke bliver så gammel (omkring 15–25 år). Jeg har selv leget en del med avl og podning af disse grundstammer. Du kan derfor have flere sorter stående på et lille stykke jord og dermed sikre dig en bedre bestøvning. Desuden har du en anderledes værtinde gave osv. Der finde efter mange steder, hvor man kan lære at pode og selvom man er udstyret med 10 tommelfingre skal det nok lykkedes. Ofte kan man pode eller okulere på sine grundstammer flere gange.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 29. september 2009 kl. 11.58

Til Wina

M9 og Discovery!

Er det absolut bedste valg.

PS: og på førende planteskoler forhandler de netop M9 – også til sorten Discovery.

Discovery er ret svagtvoksende, men bliver dog alligevel lidt et lidt fyldigt lavt bredt træ med årerne.

Du kan jo også lige prøve at læse lidt om et par nye æblesorter, som f.eks. Ahrista og Rubifola – også på M9.

Rubifola siges at blive et ret kraftigt træ / Ahrista derimod et ret svagtvoksende træ?, nye sorter, så jeg ved ikke bedre.

Hilsen John.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2009 kl. 12.20

Der er rigtig mange sorter at vælge i mellem. Mange af de nye sorter får skyld for ikke at smage af noget og de gamle, at de har for mange skavanker. Du må en tur på pometet eller rundt hos de forskelligge avlere og smage.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 29. september 2009 kl. 13.05

Til *(9.

Jo- de nye sorter får godt nok skyld for ikke at smage som " de gode gamle " – men det er langt fra rigtigt – har jeg selv smagt. F.eks. har jeg smagt nye og nyrere sorter som Aroma, Elstar, Discovery, Rubifola og Ahrista, og de smager da langt bedre end f.eks. Ingrid-Marie og Guldborg (nå-ja, smag og behag), men jeg købte Guldborg æbler for 3 uger siden, og blev da slemt skuffet, melet og kedelige, de skal da vistnok spises direkte fra træet? Har selv et Ingrid-Marie træ, som nok giver rimelig god frugt, men også har frugttræskræft og skurv, så mit Marietræ bliver skiftet ud med en ny sund velsmagende sort, antagelig Ahrista eller Rubifola?

Min mening er, at visse nye sorter er langt bedre end de gode gamle, og de nye sorter har også en meget sprød fin smag, og i privathaver må de være oplagte, da træerne er sunde og ikke kræver sprøjtning som f.eks. gode gamle Gråsten / Cox Orange / m.fl.

PS: en rigtig gammel sort har jeg også : Bøghs Citronæble, smagen er sådan set fin nok, træet er også rimeligt sundt, men skrællen på citronæblerne er fedtet og sej, bare lige til saftpresseren, ingen frisk æblenydelse!

Så – bedstemors have var jo OK med så meget – men ikke med helt friske sprøde æbler! derimod med kedelige madæbler (Bramley m.fl.) og så de der melede Guldborg.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2009 kl. 14.50

Generelt bør nye sorter også være bedre end de gamle for ellers var der ingen grund til at fremavle dem. Der ligger mange års arbejde i at finde nye sorter med kvalitet. Ofte 20 år bag og dette arbejde skal gerne lønne sig.

Ofte forbinder mange mennesker barndoms æblet med en rar og hyggelig oplevelse og så tæller det ikke at æblet blev melet eller fedtet men mere oplevelsen.

Men jeg kan huske at der også har været sorter, som bl.a. Topaz og andre, der ikke solgte og som er ved at forsvinde igen. Jeg tror at der lige som så meget andet går mode i, hvad vi skal plante/dyrke. og det er i sær vigtig for planteskolerne at have nyt hele tiden. I år er det også kommet nye sorter hindbær til og hvad er et godt hindbær?...I mange år var Loyd Georg hindbæret, men ved at bruge denne og krydse den med andre fik man bl.a. Glen Moy og Glen Prosen, 2 skotske stammer som var en klart forbedring at stamfaderen, men også nye sygdomme at slås med.

Men ligemeget hvad,så må det være en god ide at lærer og pode for så kan man afprøve flere sorter og her finde den rette med tiden.

Lidt at det samme gør sig gældende når vi taler nye jordbær sorter, hvor sorter som Dybdahl, Zephyr, Senga Sengana var jordbær sorten.

Claus fra Pometet har ved flere lejligheder lade folk smage de gamle sorter, samt de nye og fundet at, hvis bare de ikke vidste hvad de fik, at så foretrak mange de nye sorter.

Men mange sorter fortjener efter min mening at blive bevaret for eftertiden da de også kan indgå i et avls arbejde og på den måde kan man forbedre dem.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 30. september 2009 kl. 7.00

Det lyder spændende at pode sine egne træer – køber I så en rod og poder kvisten på, eller er man oppe i større formater?

Nu har der iøvrigt også sneget sig et Guldborg ind i min allé. Om det så giver melede frugter betyder ikke så meget, for lige nu er det mere den klassiske mangfoldighed jeg går efter.

Er nu ved at bygge stativet som skal danne skelettet til pergolaen, og har bundet de to første træer op i espalierform. Heldigvis behøvede jeg ikke at klippe nogle af grenene af. De kunne alle bøjes nok til at danne den form jeg ønsker.

Det er totalt hyggeligt, og bliver så fint.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Nielsen, 18. oktober 2009 kl. 21.11

Jeg er på udkig efter 2 forskellige æbletræer, som ikke må være for omfangsrige. Oprindelig ville jeg have købt 2 søjleæbletræer, men er nu blevet betænkelig, da jeg har smagt et meget intetsigende æble fra et søjleæbletræ. Er der nogen, som har gode forslag?

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 18. oktober 2009 kl. 22.46

Hej Annette
Jeg har haft et søjleæbletræ og synes også at de smagsmæssigt er kedelige, men jeg kan jo have været uheldig.

Hvis du skal have et par "almindelige" æbletræer i miniformat skal du bestille nogle som er podet på dværgrod – M9 eller M26. Dit nærmeste plantecenter kan sikkert bestille dem hjem eller du kan handle over nettet. Lundhede har i hvert fald flere gode sorter podet på M9. Du kan sikkert også bestille dem via de-gamle-sorter.dk eller gamlefrugtsorter.dk.

Du kan læse hos de-gamle-sorter.dk lidt om valg af rod – jo mere dværg, jo mindre træ og også jo tidligere frugt, men også jo svagere træ.

Jeg ville nok selv vælge at købe nogle som er podet på almindelig MM106 (som du kan købe "alle steder") og så espaliere træerne så de fylder ganske lidt. Jeg har selv gjort det og det er ikke svært.

Hvilke sorter du skal vælge kommer an på smag og hvilken sæson du ønsker. Vælg endelig 2 sorter som afløser hinanden sæsonmæssigt! Jeg kan f.eks. anbefale Discovery og Aroma.

Held og lykke

Nyt svar til emnet »Hvilket æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilket æbletræ?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider