Skrevet af: Rikke B., 6. oktober 2009 kl. 15.50
Hej
Har fået mulighed for at klippe podekviste af en træ som angiveligt skulle være et Landsgravæble. Jeg har prøvet at "google" det, men får kun links til Pometet og Assens planteskole. Førstnævnte har vist ikke længere noget liggende på deres hjemmeside om det og Assens planteskole har det kun listet uden videre oplysninger. Er der nogen herinde som kender til det? Det skulle være et sommeræble.
På forhånd mange tak
Rikke
Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 12.56
Jeg har lige kigget i Antons Pederesen bog om de gamle æble sorter og jeg kan ikke finde lige netop denne sort. Desværre er det med nogle af sorterne, at de er synonyme for kendte sorter. Jeg kan finde en sort ved navn Landsberger og Langsbarger Reinet og jeg kan finde en sort med navnet Gravenstein.
Jeg tror at Landsgravæblet har været populær i byen Landsgrav. Men det kan sagten have et andet navn. Jeg tror at måden du kan komme videre med det på er at vente til du har noget frugt og så se om du kan komme det nærmere. En anden mulighed er at skrive til Pometet og spørge dem. De har mange sorter i samlingen. Sorter som måske ikke er værd at dyrke for meningmand eller sorter som af en eller anden grund er gået i glemmebogen.
Jeg har også set i Per Køsters æblebog og i Applen i Sverige og her finder jeg den heller ikke.
Skrevet af: Wina Fiona, 8. oktober 2009 kl. 13.40
Gravenstein er det samme som Gråsten.
Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 18.12
Problemet ligger i at der er så mange æble sorter som er opstået indenfor et lille område ved bl.a frø udsæd. Jeg kan bl.a. finde nogle træer som er opstået ved at folk har smidt skroget ud af vinduerne på deres biler. Men at kalde en sort for "Helsingør motorvejen "eller "Gladsaxe badet ",hvor der også står nogle selvsået sælger nok ikke rigtigt.
En af de nye/gamle sorter er Låsby æblet, som for nogle år siden blev undersøgt på Pometet. Det viste sig at det ikke har været registreret før men mange af de gamle beboer i Låsby kendte godt til sorten, uden at vide at det også var unik.
Siden har man podet en masse træer og lavet en forening,der hedder Låsby åblets venner og herigennem vil man gerne reklamere for låsby. De fleste forbinder Låsby med ham Låsby-Svendsen og det er ikke altid lige godt mener man.
I Sverige er man ved at registrere mange af de sorter man har i Pometerne ved hjælp af genteknologi, men det er en rimelig dyr affære. Men det vil være vejen frem. Man ved nu, hvem der er forældre til bl.a. Inger Marie, som også er meget populær i Sverige. Her har det vist sig at Guldborg var en af dem.
Man vil i fremtiden vide meget mere om ophavet til de forskellige sorter og hvem af dem, der er opstået ved mutation.
Skrevet af: Svend Høst, 8. oktober 2009 kl. 21.48
Hej Søren!
Der står faktisk mange selvsåede æbletræer langs jernbanen mellem Kbh. hovedbanegård on Roskilde, de stammer fra rejsede som har købt æbler på banegården inden afrejse og spist dem og derefter smidt skrogene ud af vinduet.
De smager udmærket skulle jeg hilse og sige.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 22.09
Jeg tror også at man kan finde nogle som er værd at dyrke og med mindre skønshedsfejl. Men efter min mening er der mange gode sorter, som bør bevares for eftertiden, at jeg ville mena at man nok skulle satse på dem. Men ak der kommer hele tiden nye, at jeg har opgivet dem. Jeg har selv en del ældre sorter fra Boi og jeg syntes at mange af sorterne er gode på værd deres måde.
Boi og mig snakkede om hvilket stort arbejde der lå i at fremstille nye sorter og hvor mange der ville blive kasseret efter gældende regler. Jeg så at der var en sort, som kaldes Ritt Bjerregaard og som blev udviklet i Norge. Men sidenhen har jeg ikke hørt mere om det. Jeg har godt nok fået en podekvist og er spændt på hvordan det smager.
Skrevet af: Rikke B., 9. oktober 2009 kl. 7.59
Hej Søren
Tak fordi du gjorde forsøget.
Jeg kan se på nogle af de links til Pometet som jeg får op når jeg Googler "Landsgravæblet" (og som desværre ikke virker) at C. Matthiesen har skrevet noget om det måske i "Dansk Frugt"?
Hvis nogen ligger inde med dette værk vil jeg være taknemmelig om de ville prøve at slå det op.
Det træ som jeg kan få podekviste fra står på en gård som har været i samme familie i flere generationer og som jeg har en lille forbindelse til. Angiveligt skulle en gammel bedstemor have taget træet med sig fra Lolland da hun blev gift ind i familien og flyttede til gården som ung for mange år siden. Så i deres familie har det været et godt æble som har været værd at tage med.
Jeg er heldig at have masser af æbletræer mest gamle sorter, så skulle æblet vise sig at være mindre interessant for mig, så pyt det har stadig personlighed for mig pga. historien.
Mange hilsener
Rikke
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. oktober 2009 kl. 8.51
Jeg har set efter i Matthiesen bøger. Landsgravæbler kalder Matthiesen Landsgrav sommeræble og er oprindeligt beskrivet af Wøldike, der var præst bl.a. i Øster Hornum. Matthiesen havde æbler fra Forstander Hans Knudsen, Havebrugsskolen i Landsgrav.
Æblet er beskrevet som et middelstort sommeræble, grønliggul dækket af karmosinrøde flammer og striber. Køddet er skørt, saftigt og med lidt vinsyrligsmag med kanel aroma. En god bordfrugt. Dette er lille sammendrag.
Desuden kan vi tilbyde at pode dine podekvistene til nye træer til januar. Læs mere på www.gamlefrugtsorter.dk/planteskole.htm
Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2009 kl. 10.14
Hej Margit
Hvor er det godt at du kunne hjælpe os begge til en afklaring og Rikke du skal hel bestemt få podet den. Den er ikke hel nemt at få fat i.
Hvis du har meget lidt plads vil jeg foreslå dig at pode den på en m9, så får du hurtigere frug men ulempen er at træet ikke bliver så gammel. Har du derimod mere plads eller en sandjord skal du nok vælge m7 eller en vildstamme (Kilde Boi Jensen). Med disse grundstammer får du større træer, lidt senere frugt.
Held og lykke med.
PS du kan ikke tage podekviste fra endnu
Skrevet af: Rikke B., 9. oktober 2009 kl. 11.33
Tak Tak Tak til både Margit og Søren.
Jeg har ca. 20 æbletræer en del har jeg selv podet, så det vil jeg også forsøge med dette. Jeg tager først podekviste til vinter, men har dog i øvrigt en gang for et par år siden taget kviste fra 2 træer i efteråret med blade på og det hele fordi det var træer som ejeren ville fælde. Jeg pillede bladene af, rullede kvistene ind i fugtigt køkkenrulle, lagde dem i en plastikpose og gemte dem væk i køleskabet til det var tid at pode. De lykkedes fint og står som pæne træer i min frugthave nu. Så det kan lykkes hvis man er i knibe, men det selvfølgelig mest sikkert at vente.
Mht. grundstammer, så skal det stå sammen med andre æbletræer på MM106 og M7 så det vil også være en af disse som jeg vælger.
Tusind tak igen
Hilsen Rikke
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. oktober 2009 kl. 12.50
Hej Rikke
Hvis det er muligt, vil vi gerne have nogle podekviste af Landsgravæblet til den plantegenetiske samling på Blomstergården ved Viborg. Jeg har ikke forespurgt endnu, men den skal sndsynligvis også til Pomet i Tåstrup og Gl. Estrup, men i første omgang Blomstergården der har fået bevilget midler til indsamling. Se mere på gamlefrugtsorter.dk eller blomstergaardenvedviborg.dk
Skrevet af: Rikke B., 9. oktober 2009 kl. 12.54
Hej Villy
Det skal være mig en ære at sørge for jeg kontakter dig via din hjemmeside.
Mange hilsener Rikke
Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2009 kl. 13.13
Ok jeg vidste ikke at du avar så skrap til det med podningen. Jeg ved at Per Køster i sin bog, skriver at han også har taget podekviste i oktober, så hel umuligt er det ikke.
Men har ofte taget dem i marts april måned, hvor det er lykkedes mig at få held med dem. Det er selv om jeg har de berømte 10 tommelfingre
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er der nogen der ved noget om Landsgravæblet?