Forum

Nyt program til at planlægge køkkenhaver

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin P., 28. november 2009 kl. 22.44

Vi er ved at færdiggøre et nyt computerprogram til planlægning af køkkenhaver. Programmet er nemt at bruge og kører på både Windows og Mac OS X.

Vi mangler folk til at teste programmet. Hvis du vil være med, kan du læse mere her:

www.mountainplain.com/mykitchengarden/

Mvh.
Martin

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 29. november 2009 kl. 10.21

Det program har jeg manglet i mange år så jeg vil meget gerne være med til at teste det.

Mvh. Steen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P., 29. november 2009 kl. 10.34

Hej Steen

Det lyder godt. Hvis du sender en mail til signup@mountainplain.com, og skriver lidt om hvilken computer du vil køre programmet på (Windows, Mac, bærbar, stationær, osv.), så sender jeg et link til programmet.

Mvh.
Martin

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. november 2009 kl. 14.13

Hej Martin .

Jeg skal skynde mig at nævne at jeg ikke har den store viden om computer og programmers opbygninger .
Men kan man bygge et så programmet det tager højde for hvilket planter, der har stået i bedet tidligere ?, så man kan udnytte den forfrugts virkning, der kommer i år 2, . Altså en slags indbygget vekseldrift .

Kan man indtaste nogle nøgletal for de gødninger man har til rådighed og så regner den selv ud hvor meget man skal bruge til den givne afgrøde . Jeg ved godt at den ikke kan regne det 100 % men mere overfladisk
Jeg mener at bønderne har et , der kan det .

Nu er det ingen sag at gøre det med en regnemaskine, ud fra den måde, som ligger på en af Havenyts hjemmesider men jeg har selv tænkt på om ikke det kunne gøres i et regneark ?.

Ved at søge på det engelske ord for "kompost-sammensætning/opbygning" fandt jeg frem til en amerikansk hjemmeside , hvor jeg ud fra de mængder man havde til rådighed kunne sammensætte sin kompost materiale, så man endte med at have 1 del kvælstof til ca 25 - 30 dele kulstof . Nøgletallene lå i en database .

Jeg fandt i øvrigt en hjemmeside hvor Maria Thuns såkalender ligger på og hvor man kan finde ud af , om man skal bage, så de forskellige afgrøder ud fra den Biodynamiske tankegang .
Der er selvfølgelig tale om en beregninger som jeg ikke kan gennemskue . Jeg ved hellere ikke om den gælder for et bestemt land eller for os alle . Den ligger her : translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi%3Flanguage%3Deng%26sidtrop%3Dsid&ei=k-blSrj3AsTd-Qb61NDICQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CAwQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3DMaria%2BThuns%2Bcalender%26hl%3Dda

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P., 29. november 2009 kl. 15.38

Hej Søren

Tusind tak for de gode forslag. Formålet med "My Kitchen Garden" er i første omgang at være et simpelt og effektivt værktøj til at planlægge størrelse og placering af bed. Programmet udregner så antal planter, antal rækker osv. baseret på disse data. Det er også muligt at angive så-/høsttider for de enkelte bed. Programmet indeholder også en database med afgrøder, og brugeren har mulighed for at tilføje ekstra afgrøder til databasen.

Derudover er det vigtigt, at programmet er sjovt at bruge. Derfor har vi gjort meget ud af at visualisere køkkenhaven i 3D, så man kan få en fornemmelse af, hvordan den kommer til at se ud i virkeligheden. Mht. til gødningsplaner og rotation af afgrøder, så er det ting, der muligvis vil blive indarbejdet i senere versioner.

Du er velkommen til at teste den nuværende version (1.0). Vi skal blot vide hvilken type computer du bruger, så du kan få det korrekte installationsprogram.

PS. Selvom hjemmesiden og programmet er på engelsk, kan email korrespondancen sagtens foregå på dansk.

Folk der har bidraget med at teste programmet får en gratis registreringsnøgle til den færdige version.

Mvh.
Martin

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 29. november 2009 kl. 16.00

Jeg synes det kunne være fedt hvis man kunne taste så-dato for en afgrøde og få forventet høst dato! Så skulle programmet jo så tage højde for længere udviklingstid først på året osv. -ingen vækst om vinteren. Jeg synes det lyder spændende!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 29. november 2009 kl. 16.22

Det program vil jeg da gerne være med til at teste. Jeg sender en mail med computerdetaljer etc.

Mvh Sofus

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P., 30. november 2009 kl. 14.11

Der har desværre været nogle mailproblemer. Hvis du har skrevet til os, og endnu ikke fået svar, så prøv på:

martin@mountainplain.com i stedet for. Undskyld ulejligheden.

Mvh.
Martin

Nyt svar til emnet »Nyt program til at planlægge køkkenhaver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nyt program til at planlægge køkkenhaver

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider