Forum

Gammel forurening

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 18. december 2009 kl. 19.29

Yes! Så fik jeg endelig brev om min kommende nyttehave, og jeg er blevet tildelt den jeg allerhelst ville have af de ledige! Hvor er det dejligt, kan næsten ikke vente til jeg kan komme i gang :o)

Med brevet fulgte nogle oplysninger om forureningsforhold i området, som ligger i Glostrup på Vestegnen og forholdsvis tæt på det gamle Poul Bergsøe, og nogle anbefalinger om at man som voksen ikke udelukkende indtager lokalt dyrkede grøntsager, og som barn kun sjældent eller slet ikke skal spise ting dyrket i jorden her! Javel så!

Nu er det så jeg spekulerer over hvor hysterisk jeg skal blive, jeg mener, jeg har selv spist grøntsager dyrket i nærheden som barn, hvor den nævnte forurening allerede var sket. Hvad gør de firmaer der renser forurenede grunde egentlig, graver de ikke bare et vist lag af den gamle jord af, og lægger nyt på?

Tror lige jeg vil bore lidt i hvad der findes af oplysninger på nettet om at bruge jorden her. Jeg kan se at andre havebrugere rask væk dyrker masser af grøntsager og frugt, og man må jo formode at det bliver spist også...

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. december 2009 kl. 10.09

Det er ikke et spørgsmål om at være hysterisk men realitisk , jeg kan godt huske Poul Bergsøe som var en forurener i den tunge klasse , det var især bly der blev behandlet og dermed forurenede et stort område omkring fabrikken.
Så langt væk som Ejby som ligger 3-4 km fra P.Bs fabrik var der anbefalinger om hvad man måtte dyrke og hvem og hvor meget man måtte indtage fra sin køkkenhave.
Utroligt at nogen kan finde på at lægge nytterhaver tæt på den gamle fabrik.
Jeg ville finde mig en anden nyttehave hvis jeg var dig , eller kun dyrke blomster .

Svend Høst

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 19. december 2009 kl. 11.48

Ja, Bergsøe har efterladt et varigt minde. Det er sørgeligt. Jeg var godt klar over at der var et problem, institutioner i området har forlængst fået renset jord op og en børnehave som midlertidigt blev genhuset i en bygning nærheden måtte ikke bruge de dejlige grønne arealer rundt om huset til legeplads men var henvist til en flisebelagt gård.

Nyttehaverne har vist ligget der siden starten af 70-erne eller længere. Der kom i 86 anbefalinger fra Levnedsmiddelstyrelsen, baseret på målinger af bly og cadmium i grøntsager dyrket i området, om hvordan man skulle forholde sig til sine haveafgrøder, og i 96 resulterede nye jordprøver i en opretholdelse af anbefalingerne. De advarer ikke direkte imod at dyrke jorden, men anbefaler at især rod- og bladgrøntsager herfra indtages i begrænsede mængder og kun af voksne.

Jeg er også realistisk, jeg skal ikke have udsat hverken min datter eller mig selv for mere forurening end vi allerede bliver, og grunden til at jeg tænker "hvor hysterisk skal jeg blive" er at lige præsis sådan noget som det her er noget der kan gøre mig meget hysterisk! Men jeg vil ikke slås imod systemet i den her sag, der er andre og mere kompetente folk der tager sig af det, mit fokus lige nu er på hvordan jeg kan bruge min lille have bedst muligt uden risiko.

De institutioner der er blever renset for forureningen har fået udskiftet jorden. Altså må en løsning, hvis jeg nu alligevel vil dyrke grøntsager, være at anlægge højbede på en måde så planterne forhindres i at nå ned til den forurenede jord.

Jeg skal ud og finde noget ordentlig jord og bygge nogle ret høje bede. Måske er pallerammer en god ide her, har været på nettet for at finde priser på sådan nogen, det er rimeligt billigt at købe dem brugte. Noget fibernet i bunden som vand kan trænge igennem. Og så skal jeg selvfølgelig undlade at bruge haveaffald fra den gamle jord til kompost.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. december 2009 kl. 16.31

Ja - man kan undre sig over, hvad nyttehaver laver der...

Men du har ret, Lotte - det må kunne lade sig gøre at lave en løsning med højbede med en dug i bunden og en gang frisk jord, som er hentet udefra. For det vil da være for ærgerligt, hvis du ikke kan kaste dig over grønsagerne, når du nu har fået din have!

Har du lov til at sætte et drivhus op? Selv om jeg normalt aldrig ville anbefale plantesække og kapillærkasser, ville det jo nok være den fornuftigste løsning her...

Mvh
Anja

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 19. december 2009 kl. 22.42

Ja jeg må godt sætte et mindre drivhus op, men har desværre ikke økonomi til at investere i et foreløbig, så al krydderurte- og grøntsagsdyrkning kommer til at foregå i højbede og store potter indtil videre. Det er lidt deprimerende at man skal tage højde for gammel forurening, men med lidt planlægning og sund fornuft kan det alligevel godt lade sig gøre. Mere følger om projektet når jeg er kommet lidt længere, måske er der andre der kan bruge det til noget :o)

Nyt svar til emnet »Gammel forurening«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gammel forurening

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider