Forum

Kartofler til spiring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina Svendsen, 7. september 2003 kl. 17.02

Kære alle som læser her.

Jeg er i år blevet anbefalet at lægge kartoffelsorten Mirabel, vil gerne takke for rådet.det er en skøn kartoffel med en dejlig smag, nu til mit spørgsmål : Jeg har gemt nogle af de allerflotteste for at bruge dem næste sæson, hvordan opbevarer jeg dem? skal de have en vis størrelse? (nogle er meget små) Det kunne være sjovt hvis det kunne lade sig gøre...men ellers er det jo ikke den store udskrivning til at købe nye.

På forhånd tak Tina Svendsen.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. september 2003 kl. 2.05

Det kan fint lade sig gøre at bruge egne læggekartofler, og det er som du skriver sjovt at kunne gøre det.

Men det er vigtigt, at kartofler til lægning er sygdomsfri. Hvis kartoffeltoppene så pæne ud, var store og grønne, har planterne antagelig ikke været inficeret af virus. Hvis du har haft angreb af kartoffelskimmel i haven, skal du være sikker på, at kartoflerne ikke er blevet smittet inden optagningen. Knoldene skal selvfølgelig se fine ud.

Du skal bare opbevare kartoflerne frostfrit og så køligt som du har mulighed for, f.eks. i et udhus, kælder eller lignende sted.

Læggekartofler kan i princippet have alle mulige størrelser, men de skal helst være så store, at der er oplagsnæring nok til, at kartoflen kan danne 2–3 veludviklede spirer, rødder og grønne blade. Dvs. at de helst skal være mindst 4–5 cm i diameter. Man får derimod ikke merudbytte ud af at bruge de allerstørste kartofler – udbyttet øges kun med den vægt, som kartoflen har ud over en kartoffel af middelstørrelse.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. september 2003 kl. 23.09

Hej Tina
I flere år har jeg også brugt mine egne som læggekartofler. Og jeg kan fortælle dig, at du fint kan bruge dem på 3 cm også. Alle mine har den størrelse bortset fra dem, der var blevet grønne i "marken". Der er ikke forskel i udbytte.

Det svære er at opbevare dem køligt nok. Mine får altid nogle alt for tidlige og lange spirer. Det er derfor jeg begyndte at sætte dem allerede 1. april under fiberdug og plast.

Det er en fornemmelsessag, hvor dybt, man kan sætte dem, noget af spirerne ragede op, men selvom det øverste af spiren skulle fryse, kommer de som regel alligevel. Så det skal nok lykkes!

Nyt svar til emnet »Kartofler til spiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler til spiring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider