Skrevet af: Natalia Burmistrova Jørgensen, 24. december 2009 kl. 12.04
I år er jeg blevet den glade ejer af en have, oven i købet med et Filippa æbletræ. Desværre falder æblerne hurtig ned fra træet (især når det blæser;)
Nu planlægger jeg at købe et æbletræ til, som holder frugterne på træet i længere tid. Jeg har set æbletræer i nogle haver, som holder røde æbler hele vinteren igennem - næsten til februar-marts.
Er der nogen som kan anbefale æbletræsorter til min have?
Tak, Natalia
Skrevet af: Søren S Duun, 25. december 2009 kl. 12.13
Der finde rigtige mange sorter .
Prøv og skriv til Boi Jensen "De gamle sorter" eller til Villy Mougaard, ´"De gamle frugtsorter.dk", De arbejder med æbler til daglig og ved hvilket sorter, der er modstanddygtig overfor bl.a blæst .
Det har selvfølgelig noget med modningen af frugten at gøre og alle de sorter som er gemme/mad sorter (eks. Belle de boskoop mv) holder på frugten, da de modnes over en længere periode . Men jeg mener også at andre faktorer kan spille ind. Sygdomme , manglende bestøvning og tørke kan spille en rolle . Det sidstnævnte gælder kun for unge træer
Hvis du kigger på nogle af frugtavlernes hjemmeside og ser hvad de dyrker kan du også vælge ud fra det . Da frugtavlere helst vil plukke direkte fra træet og ikke opsamle dem fra jorden, hvor de ofte er blevet støt og derfor ikke holder så længe .
Men vigtig er det også lige at nævne at smag og behag er forskellige og har du mulighed for at smage frugten vil det være en stor fordel .
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 25. december 2009 kl. 15.20
Hej Natalia
Hvorfor vil du have til at hænge længere? Er det for fujglenes skyld, så de får føde til en længere periode?
Eller er det for at du selv vil have æbler længere hen på vinteren?
Det er forskellige sorter du skal bruge enten formålet er det ene eller det andet.
Hvis det er for fuglenes skyld så er gamle sorter som Bramley, Boiken, Golden Delicious, Jonathan m.fl. gode.
Er det for at du selv vil have æbler langt hen på vinteren så skal æblerne under alle omstændigheder plukkes ned i slutningen af oktober eller senest i begyndelsen af november, da hård frost beskadiger æblerne og ændrer deres smag. Der er mange sorter, der kan sidde længe og smager godt, men den skal altså plukkes senest 1. november. Prøv at se på gamlefrugtsorter.dk for at vælge sort, men et forslag kan være Elstar eller Jonathan. Men der er mange både nye og gamle sorter, du kan bruge.
Skrevet af: Lise D, 27. december 2009 kl. 12.04
Jeg har fået erhvervet mig en gammel sort via. Boi Jensen . de gamle sorter. Et Nonnetit Bastard - et rigtig 'Mormor æble' som sikkert idag stadig findes i mange gamle haver... Det kan jeg i hvertfald klart anbefale.
Jeg har også et discovery som har de flostteste knals røde æbler... :)
Skrevet af: Natalia Burmistrova Jørgensen, 27. december 2009 kl. 18.55
Tak for svar og tips,
Der er virkeligt mange æblesorter at vælge imellem. Jeg kunne godt tænke mig at anskaffe en æblesort med æbler, som pynter haven om vinteren.
Der, hvor jeg boede før, indtil jeg fik min have, var der et æbletræ foran mit vindue med røde æbler. Æblerne hang på træet hele vinteren, og det var meget pænt. Jeg gik tit på tur på Brabrandstien, hvor der var mange æbletræer fra gamle kolonihaver med pæne røde æbler. Det var ingen blade, kun æbler. Det var meget skønt at se æblerne på træerne, når det var frost, og der lå sne. Men, jeg ved ikke noget om deres smag.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. december 2009 kl. 17.29
Ud fra det du beskriver kan jeg ikke sige dig, hvad det er for en sort du har set, men hvis du kan få fat i podekviste af et af de træer du kender fra Brabrand kan du få lavet et træ nøjagtig magen til. Du kan se hvordan på www.blomstergaardenvedviborg.dk/frugt.htm
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræsorter til min have