Skrevet af: Lotte Nielsen, 7. februar 2010 kl. 10.39
Jeg har nu læst adskillige steder at knoldselleri er vanskelig at dyrke og ikke noget for begyndere, men hvad er det da der gør dem så besværlige? Umiddelbart lyder dyrkningsvejledningen ikke alt for indviklet, der er bare lidt ekstra arbejde ved dem... Jeg vil forsøge mig med et par stykker og håber selvfølgelig på at de bliver så tilpas vellykkede at jeg ikke behøver købe selleri til efteråret ;o) Har I dårlige erfaringer med dem, er de så umulige?
Skrevet af: Lone Brems, 7. februar 2010 kl. 13.07
Hej Lotte Nielsen
Nej selleri er ikke umulige - man skal bare vide, hvad de har brug for og have tid til at give dem det ......
Det besværlige med knoldselleri er at de er følsomme overfor udtørring og for lav temperatur - de reagerer på begge dele med at sætte blomst allerede det første gro-år.
Hvis de ellers beskyttes mod især disse to fænomener og de så får tilstrækkelig næring og vand hele vækstsæsonen - ja så er det man som glad havedyrker kan nyde de store knolde om efteråret og vinteren (forudsat at man kan beskytte knoldene mod frost - og udtørring.....)
Karna Maj har samlet Selleri'ens vækstkrav i en artikel, du let finder ved at klikke på emnet Køkkenhaven og derefter gå ind under "Blad- og knoldselleri".
God fornøjelse med dyrkningen !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. februar 2010 kl. 14.39
Hej Lotte -
hvis du kun skal bruge ret få planter (6-10 stykker), så synes jeg helt klart, at det er lettest at købe en bakke småplanter senere på året og plante dem ud.
Det har jeg gjort nogle gange, og det har fungeret helt fint!
mvh
Anja
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. februar 2010 kl. 22.13
I år har mine sellerier for en gangs skyld været tilfredstillende. De fik, som sædvanligt nok af natpotten, og sælfølgeligt plantet med rod og top lige i jordfladen, og så har jeg for en gangs skyld ikke brugt NOGET af toppen til anden madlavning. håp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Knoldselleri…?