Forum

Raja kartoffel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 1. marts 2010 kl. 7.56

Er der nogen der har prøvet at dyrke denne sort som jo ser super ud.
Se vedhæftede link:
www.europotato.org/display_description.php?variety_name=Raja

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. marts 2010 kl. 9.20

Søris dyrker både Raja og Ditta . Du kan være heldig at finde den i bl.a. Netto . Den er en af de bedste kartofler , der kan dyrkes økologisk , da den er hårdfør .

Ditta kartofler

Er lyse, tyndskallede kartofler, der er meget kogefaste.
Kog dine kartofler i ca. 15 min. - og lad dem stå i gryden ca. 10 min., før du hælder vandet fra. Spis kartoflerne med skræl eller pil dem efter kogning – og nyd den intense fyldige smag og faste konsistens. Kogte, afkølede kartofler er velegnet i salat og på rugbrød.

Raja kartofler

Raja kartoflerne er nærmest på linie med gulerødderne blevet et kendemærke for Søris. De er røde i skallen og gule i kødet. De har et højere indhold af mel end "Ditta" og er derfor fortrinlige til at bage, stege eller bruge til kartoffelmos.
Flæk dem på langs og vend dem i olivenolie, hvidløg, evt. rosmarin og citronskal. Bland med andre rodfrugter og giv dem 220 grader i ovnen i 40 - 60 min alt efter størrelse.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 3. marts 2010 kl. 9.58

Hej Lilium.

Vi har dyrket Raja med glæde og kan kun anbefale. Det er en forholdvis sen sort, men den er værd at vente på. Giver et flot stort udbytte. Er lækre på grillen men også ovnstegte med andre rodfrugter og friske krydderurter m.v.

Det siges den bliver bedre af at ligge til opbevaring et stykke tid efter optagning. Det har jeg så ikke prøvet - de blev meget koncentreret spist, rup & stup og delt ud til venner og familie :)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. marts 2010 kl. 10.10

Søris har den også liggende i et kølerum og den bliver som regel solgt om efteråret . Den ligner iøvrig meget den svenske sort, "Asterix" sv.wikipedia.org/wiki/Asterix_(potatis) .

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. marts 2010 kl. 10.52

Grunden til min nysgerrighed er, at den skulle være MEGET lidt følsom overfor kartoffelskimmel og det bliver jeg ligesom andre angrebet af hvert år i juli.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. marts 2010 kl. 18.06

Det er ikke altid at Netto nævner den i deres tilbudsaviser, men jeg vil gerne holde øje med den . Men det er selvfølgelig ingen garanti for at din Netto også har den .

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. marts 2010 kl. 20.15

Det er vældig pænt af dig Søren, men jeg har p.t. den største Netto i Dk som nabo,så jeg skal nok holde øje..

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Hansen, 4. marts 2010 kl. 23.31

-Og jeg er så heldig, at jeg kører forbi Søris økologiske gårdbutik når jeg skal på arbejde (ligger syd for Slangerup i nordsjælland) så jeg holder ikke øje - jeg ræser bare indenom og snupper en pose ;-)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 6. marts 2010 kl. 12.50

Det er rigtigt at Raja har en god skimmeresistens både i knold og top. Den også resistent overfor kartoffelål.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. marts 2010 kl. 15.00

Jeg har tidligere spurgt om kartofler, som har fået frost kan bruges som læggekartofler og har fået svaret, nemlig at det kan de ikke . De kartofler, der har været frossent er alle endt som en gang smat efter frosten er gået af dem .

Nu kommer de så i komposten .

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. marts 2010 kl. 15.05

Ja-så lykkedes det at få fat i en kasse på 1.5 kg til 33 kr ( lidt pebret pris ).
Fandt dem i en planteskole. Pakken er dog ideel til forspiring.
Er produceret af Langholt læggekartofler.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 22.37

Er de økologiske til den pris ? Jeg ville nok sætte dem i pengeskabet ;-)

Så skel jeg nok ikke fortælle , hvad de koster i Netto .

Nyt svar til emnet »Raja kartoffel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Raja kartoffel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider