Forum

Hvad gør rødbeder?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 18. september 2003 kl. 7.55

Jeg har netop høstet det sidste hold rødbeder.

Under arbejdet meldte der sig et spørgsmål, som jeg må lade gå videre, da jeg ikke har svaret:
Er det rødbeders natur at stræbe efter en delvis løsrivelse?

I hvert fald bemærkede jeg endnu engang, at hovedparten af planterne ikke havde meget mere end rodtrevlerne skjult under jordoverfladen.

Det vil sige, at frugterne var skudt op fra jorden.

Jeg kender skrønen om, at gulerødder ofte hæver sig, men også forklaringen, at det er jorden, som falder sammen.

Jeg har imidlertid mere end vanskeligt ved at tro, at det forholder sig på samme måde med rødbeder.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 19. september 2003 kl. 14.10

Mine rødbeder gør det samme. Rødderne i jorden, mens selve "bederne" over jorden. Og det i al fald heller ikke jorden der sænker sig her. Med mindre hele haven er sunket, og rødbederne som de eneste er blevet hængende i luften!

Jeg tror nu ikke at rødbederne hæver sig. De ser bare ud til at vokse sådan nede fra og op. Med andre ord: mine rødbeder har vist ikke på noget tidspunkt i deres liv været gået under jorden. Bortset fra roden altså.

Og rødbeden er jo ikke en rod, men en fortykket stængel. Tror jeg nok...

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 19. september 2003 kl. 18.49

Med mindre en ekspert med gode argumenter overbeviser mig om noget andet, vil jeg hævde, at den spiselige del af rødbeden er en rod.

I følge mit leksikon har beder en mere eller mindre tyk kødfuld ROD, hvortil dels stængler og dels rodspids er fastgjort.

Når den efter min mening herlige, men blandt unge næppe meget udbredte grønsag skal høstes med henblik på opbevaring, bør man i følge forfatteren til Politikens nye bog Køkkenhaven Mette Østergaard skære toppen af 3–5 centimeter oppe. Rodspidsen skal bevares.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 22. september 2003 kl. 12.22

Hej Ove Nielsen
Mine rødbeder har de sidste år også vokset over jorden. Jeg har en meget stiv og hård lerjord. Jeg tror, at forklaringen er, at rødderne ikke har kræfter til at skubbe så meget hård jord væk, som rødbeden fylder.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. september 2003 kl. 22.24

Rødbeder, spinat, sølvbede og spinatbede tilhører bedeslægten ligesom sukkerroer og runkelroe. Og de er således slet ikke i familie med de egentlige rodfrugter som gulerødder, pastinak, selleri og persillerod, der er skærmblomstrende.

Hos både rødbeder og roer er det de opsvulmede rødder, vi er interesseret i. Når man skærer dem over, er der nogle karakteristiske ringe, som er skiftende lag af oplagsnæring og transportvæv. I næringslagene opmagasineres næring til det følgende års blomstring.

Rødbeden er således en opsvulmet rod. Men det er kun den allerøverste del af rødderne, da både spinat og beder skulle kunne sende deres rødder tre meter eller mere ned i jorden.

Så vidt jeg ved, så vokser både rødbeder og roer altid, så et stykke stikker ovenfor jorden. Hos rødbeder ofte en stor del af rødbeden.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 23. maj 2004 kl. 12.52

Jeg kan forsøge at opmuntre Ole Nielsen med at der blandt en stadig større gruppe unge er ved at komme en modreaktion mod det overfladiske forbrugssamfund vi finder os selv i. Flere er sig bevidste om de valg de tager sig (eller ikke tager sig) og vender fastfood kulturen ryggen, til fordel for de mange glæder ved de traditionelle danske råvarer. Mange af disse opnår jo nærmest eksotisk status ikraft af at de er ved at gå i glemmebogen. Som eksempel kan jeg nævne min store begejstring for majroer og ræddiker, som jeg først for nyligt fik kendskab til. Men Ole, og andre, udbred den tavse viden i ligger inde med. Bliver den ikke formidlet til min genereation (jeg er 77'er) vil den være tabt, og man vil i fremtiden skulle genopdage en masse sammenhænge. Jeg tror iøvrigt mange vil suge til sig af informationerne...

mvh
Ditlev

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 16. februar 2006 kl. 13.22

Ved hvilken temperatur vokser rødbeder bedst?

Mvh.

Claus

Nyt svar til emnet »Hvad gør rødbeder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad gør rødbeder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider