Forum

Hvidløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Asbjørn Hellesøe-Jensen, 15. marts 2010 kl. 12.17

Jeg har sat hvidløg i efteråret, men er urolig for om de har klaret vinteren. De nåede at spire i efteråret og stod fint, ca. 10-15 cm høje da sneen kom. Nu ser de noget slatne ud. Kommer de eller er de dødsdømte?

MVH. Asbjørn

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 15. marts 2010 kl. 12.42

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/449.html

prøv og se der

men nej jeg tror ikke dine hvisløg er gået til da de skal hve frost for at blive til nået. men jeg er ikke sikker på at den hårde frost periode er godt til dem

men jeg vil kigge vidre i bøger og se om jeg kan finde nået

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asbjørn Hellesøe-Jensen, 15. marts 2010 kl. 12.49

Jeg er helt med på kuldeperiode og alt det, men ved bare ikke hvor meget de kan tåle at vokse i efteråret og stadig klare vinteren.

Den naturlige cyklus vil jo være at de visner ned om sommeren(tørke), så bliver det vinter(kulde), og så skyder de igen til foråret.

Det er der jo gået "kuk" i her, eftersom de skød vældig fint i efteråret, hvor de jo egentlig skulle være i dvale...

Min løsning vil nok være at sætte dem senere i år, men det hjælper jo ikke de hvidløg der er i jorden nu. :)

MVH. Asbjørn

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. marts 2010 kl. 18.21

Hej Asbjørn

Du vil i løbet af kort tid kunne se, om de begynder at vokse eller de visner. For et par år siden var december så mild, at hvidløgene havde sat en top på 5-8 cm, og her overlevede de fleste hvidløg. Men det var ikke i kombination med 3 måneders vinter. Det er derfor en fordel at sætte hvidløgene så sent, at de først kommer op sent på vinteren eller i det helt tidlige forår - som du også selv er inde på.

Mit bed med hvidløg er først nu ved at dukke frem af snedriven, som sneploven har været så venlig at forsyne mit hvidløgsbed med. Jeg kan kun lige se spidserne af de første hvidløg, men de blev først sat først i november sidste år, normalt sætter jeg sidst i oktober.

Hvis du har hvidløg, som er begyndt at sætte spirer, kan du proppe dem mellem de hvidløg, som ikke ser ud til at komme, og på den måde lave en gardering. Du kan tynde ud senere, hvis alle kommer, og bruge den grønne top af de tyndede til grønt drys eller i maden.

Det er ved at være sidste udkald for at sætte hvidløg, hvis de skal nå at få en nogenlunde størrelse.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Hvidløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider