Skrevet af: Lotte Nielsen, 17. marts 2010 kl. 8.09
Jeg har med min nye nyttehave overtaget en stribe hindbærplanter der ser ud til at trives godt og jeg vil gerne beholde dem, men jeg aner ikke om de skal skæres helt ned nu, eller om jeg skal forsøge at finde de gamle grene og lade de nye stå. Hvordan ser jeg hvad det er for en type?
Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 10.08
Du kan sagten fjerne de grene, som med garanti er døde .
De andre vil jeg vente med og så se, hvornår de blomstrer . Hvis der er mange skud kan du også tynde lidt ud i de friske skud ,men ellers vent . Jeg tror ikke man kan se forskel på dem i vintertilstand (på nuværenden tidspukt). Hvis du tynder ud i dem vil det naturligvis også gå ud over frugtsætningen .
Skrevet af: Boi Jensen, 17. marts 2010 kl. 21.26
Hej Lotte
Det er vigtigt at finde ud af hvilken type du har fat i. Eksperimentet er at tage halvdelen af rækken, klip dem helt til jorden inden 1. april - og den anden halvdel - fjerner du de gamle skud og lader de, der er vokset ud i 2009 stå. Har du efterårshindbær, kommer der bær på de nye skud i stykket, hvor du har fjernet det hele - fra september.
De andre vil bære meget til sommer og ingenting til efteråret, hvis det er sommerhindbær.
Hvis stykket hvor du lader skudene stå, bærer lidt til sommer og lidt igen til september - er det helt sikkert efterårshindbær og så skal de klippes helt til jorden - alle fremover senest 1. april.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Søren S Duun, 17. marts 2010 kl. 22.41
Du må også ud og finde en biavler . Hindbær , som er bestøvet bliver næsten dobbelt så stor hvis de bliver ordenligt bestøvet og det gør bierne .
Jeg har set humlebierne gå i dem , men ikke set samme resultat, som med bierne . Nogle humlebier har til vane at bide hul på siden af blomsten og suge nektar på denne måde, hvilket resultere i at blomsterne ikke bliver bestøvet .
Hvis du vil tiltrække bier skal du også så lidt Honningurt, da det både tiltrækker bier og svierfluer , hvis larver æder bladlus . I øvrigt er honningurt også kønt at se på .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Efterårshindbær eller sommerhindbær?