Forum

F1-tomater og frø…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 22. marts 2010 kl. 17.51

Hvad er det egentlig der sker hvis man sår frø af F1-hybrider? Jeg ved at jeg har læst at det er en dårlig ide, men kan egentlig ikke længere huske hvorfor, hvad det er man skal regne med at resultatet bliver... ? Ja, det bliver vel en tomat, hehe ;o) Har fået nogle frø som jeg er i gang med at spire, men ved ikke hvilken sort og har en mistanke om at det godt kunne være hybrider, planterne blev købt færdige sidste år.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. marts 2010 kl. 18.07

Hej Lotte -

du risikerer at få en tomat, der overhovedet ikke ligner den, du har taget frø fra. Den kan være OK - men den kan også være kedelig. F1-sorter er første generation af krydsninger af to sorter, som tilsammen giver en tomat lige med de egenskaber, som avleren vil have.

Jeg har været heldig en enkelt gang med en thai-tomat, som nu dyrkes af rigtig mange andre, og jeg forsøger da også en gang imellem igen - men vil helst have ikke F1-er, så jeg ved, hvad jeg får.

mvh
Anja

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 23. marts 2010 kl. 6.51

Det er jeg lidt spændt på, frøene er taget af nogle supersøde røde cherrytomater der gav et kæmpe udbytte og ham der havde købt planterne sidste år ville godt have nogle af samme slags igen men kunne ikke huske hvad de hed og aner ikke hvad en hybrid er, så jeg prøver at se om jeg kan lave nogle planter til ham i mit minidrivhus sammen med mine egne....

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 23. marts 2010 kl. 7.13

Skrevet af: Lotte Nielsen, i går kl. 17.51

"Hvad er det egentlig der sker hvis man sår frø af F1-hybrider? Jeg ved at jeg har læst at det er en dårlig ide"

Tja. For mig skete der det sidste år at jeg fik nogen tomater der var bedre end alle de andre sorter jeg havde i drivhuset.
Hvordan 2´g så bliver ved jeg ikke endnu men det finder jeg snart ud af.

Steen.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. marts 2010 kl. 9.58

Hvis jeg må bruge kaniner som et eksempel . Jeg vil gerne have en brun kanin . Derfor parre jeg en hvid kanin med en sort og får brune kaniner, (forudsat at mine kaniner er 100% farve-ægte. Disse brune kaniner er min F1 og er dem jeg vil have . De har begge anlæg for sort og hvid. som jeg skal bruge for at få den brune kanin . Det samme er også tilfældet med tomaterne (der dog stadig vil være være røde) . Men det kan være at der er et farve mønstre, som jeg gerne vil have med over i mine F1 tomater .

Parre jeg så kaninerne igen (de brune) vil jeg få både hvide, sorte og brune. Denne linie kaldes F2 .
Jeg kan ikke bare krydse tilbage igen, da mine avls kaniner ikke længere er "farve - ægte" og mit fremtidig avl med disse vil blive noget rod .

Jeg er nød til at arbejde med renavl hele tiden for at kunne bevar mine ønskede egenskaber. Det var oøvrigt en østrigs munk, ved navn Gregor Mendel, der i det 18 århundrede beskrev dette og han brugte latyrus (ærteblomster som avlsmateriale . Han lagde grundstenene til den arveligslærer der benyttes i dag .

Hvis du vil læse mere om det skal du finde litteratur omkring arveligslæreren .

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 23. marts 2010 kl. 19.38

Det er da lidt sjovt at la en af de selvsåede blive til noget. "Årets mærkelige" hvis man har plads.
Sidste år fik jeg også en eller anden cherry. Den var OK: ikke dårlig, ikke super.
I år er der allerede tomatspirer i drivhuset igen.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. marts 2010 kl. 19.56

Jeg glemte at nævne at F2 generationen vil falde ud med 25 % hvid 25 % sort og 50 % brune . Det er statistik og man regner altid med 100 % . Men i virkeligheden kan udfaldet sagtens blive noget andet . Det samme vil også ske med tomaterne . Med rene sorter er man mere sikker på at få ens tomater .

Jeg fik nogle tomater sidste år, hvor frøene var taget ud fra en F1 tomat og der var meget stor forskel på de planter som fremkom her . både med hensyn til planternes sundhed og udbyttet . Men andre faktorer kan også have spillet ind .

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 24. marts 2010 kl. 8.52

Nu er jeg endnu mere spændt på hvad der kommer ud af mine små tomatplanter! De spirer fint indtil videre :o)

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. marts 2010 kl. 19.13

De supersøde cherry'er du referere til kunne være Sungold eller kirsebærtomat ;-) De kan begge købes i velass. planteskoler.
De er bare super lækre!

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 13.11

Jeg havde for år tilbage en der blev kaldt vild amerikansk tomat eller kirsebær tomat . Tomaterne var ikke stor end en nutids enkrone og kunne også så sig selv . Det var igennem frøsamlerne jeg fik den .

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Olsen, 21. maj 2014 kl. 10.54

Hvis man køber en velkendt tomatplante (f.eks. Sungold Cherry) ved et gartneri, kan man så forvendte at det IKKE er en F1 ??? Den er vel avlet frem mange gange, eller har jeg slet ikke forstået det :-)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 21. maj 2014 kl. 11.54

Sungold Cherry er altid F1. Desværre. Jeg sår den hvert år med købefrø. Den er så lækker og helt uundværlig, fordi den er så sød.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. maj 2014 kl. 12.58

@Henriette
Desværre er det sådan, at du nærmest skal forvente, at planten er en hybrid (F1) og derfor ikke frøægte. Det er "big business" der driver det i den retning, så forbrugeren vænnes til de sorter, der kun kan fås ved køb af frø eller plante.

Vælg derfor planter fra de gartnerier, som vil oplyse om planten er F1 eller ej.

Gartneri Toftegaard vil f.eks. ikke oplyse dette. At avle og bruge egen frø er - for mig - en stor tilfredsstillelse og derfor handler jeg ikke der eller andre steder, hvor jeg ikke må vide, hvad jeg køber. Jo flere der gør det, desto bedre udbud får vi....

Jeg kan anbefale Black Cherry - en meget aromatisk cherrytomat.

Nyt svar til emnet »F1-tomater og frø…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > F1-tomater og frø…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider