Forum

Tidlige kartofler uden plast?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Brochmann, 22. marts 2010 kl. 22.35

Jeg har lige købt læggekartofler af sorterne Sava (mellem/sen)og Agate (tidlig). Manden i planteskolen sagde at de bare skulle lægges samtidig, og at de tidlige så ville være klar før de senere. Men når jeg læser Havenyt lyder det som om jeg er nødt til at dække jorden til med plast osv. for at få de tidlige tidligt frem. Hvad sker der hvis jeg gør som planteskolemanden sagde?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 23. marts 2010 kl. 20.12

hejsa jeg har hørt at hvis man sætter kartfler under plast og sætter nogle uden plast ville de komme næsten samme tid men jeg hved ikke om det er sandt

plast gør bare så jorden er varmet mere op men på et tidtpunkt skal det fjernes og der ville jeg mene at planten får en chok pga af det er kolder uden den plast

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. marts 2010 kl. 10.08

Jorden man sætter kartoflerne i skal allerhelst være mellem 12 - 14 grader før det er optimal for dem .
Når landmænd bruger plastik er det for at varme jorden op lidt hurtigere. Dette giver dem en længere periode, hvor planterne kan nå at sætte rigtig mange kartofler. Den udgift som landmændene har ved udlægning af plastik, tjenere sig hjem ved at de får et større udbytte når året er omme .

Hvis man sætter kartofler til forspiring i potter og lader dem stå i f.eks. i drivhuset og senere planter potterne ud i haven . kan man på denne måde give sine kartofler et lille forspring . Det er naturligvis vigtigt at kartoflerne ikke mangler vand og gødning under opvæksten, da det også vil have indflydelse på det samlet udbytte .

Tidlige kartofler har en kortere vækst periode og det vil også være begrænset, hvor meget man høster, da planten skal kunne opbygge sit rodnet, sukker og blade over en kortere tid . Fordelen er at man hurtigere får modne kartofler, men stadig med et begrænset udbytte . Agata, som du nævner vil også være godt at dyrke i en beholder, evt. i drivhuset, da det også vil fremme væksten .

Nyt svar til emnet »Tidlige kartofler uden plast?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tidlige kartofler uden plast?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider