Forum

Tip til kartoffelkælder efterlyses

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Schou, 25. marts 2010 kl. 10.43

Hej havefolk.

Da vi har fået et ældre drivhus og skal have det etableret, har vi tænkt os, at lave en kartoffelkælder i den.

MED har i en idé om, hvordan det kan gøres ?

Den skulle jo gerne være tæt, så det ikke bliver en pool :)

Gerne flere forslag og gerne flere link.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 11.56

Jeg selv bruger også mit drivhus til opbevaring af kartofler og andre grønsager. Jeg bruger mine maxi-kap kasser www.pindstrup.com/dk/hobbymaxikap.html til at have dem i og for at de skal ligge næsten frostfri ligger jeg spagnum i mellem kartoflerne . Dette hindre også at de får lys . Jorden jeg bruger er spagnum fra tomat eller agurkerne, som jeg dyrkede i sommers, og som er blevet tør i mellemtiden . Øverst ligger jeg nogle aviser .

Ovenpå alt dette har jeg nogle stumper af ligge underlag og et gammel tæppe . På den måde kan jeg vær heldig at holde dem næsten frostfrie . Man kan også sætte nogle flamingo plader i siderne på maxi-kap kasserne og derved forbedre isolerings evnen . I år har frosten været hård ved både mine kartofler og udendørs planter. Kartofler med frost bliver søde og er ikke velegnet sammen med gulerødder , jordskokker og andre søde grønsager .

Hvis de ligger for vamt kan de godt begynde at spire igen . Det bedst er at holde dem i mellem 1 - 5 graders varme .
I år har jeg også oplevet at nogle kartofler har fået meget frost mens andre ikke har det og det er selvom de har ligget ved siden af hinanden .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. marts 2010 kl. 20.39

Jeg har tidligere oplyst her, at midtergangen i mit drivhus er gravet ca. 1/2 m. ned, lagt et par vandfaste krydsfinerplader over, som hviler på en liste i hver side, som sikkerhed for at pladerne ikke falder ned - med mig også. Afstivet hullet midtskibs for at bibeholde faconen af hullet. Om nødvendigt lægge lidt yderligere isolering over ved hård frost. Snegle vil nok også synes om de lækre forhold, de elsker desuden sneglegift om nødvendigt. Hullet kan evt. også bruges som kompostbeholder. håp

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 3.03

I bladet Haven var der i mange en en sælger af nogle plast eller glasfiber iglooer, som kunne graves ned og bruges som krybe eller jord-kælder . Disse var støbt med bl.a. hylder og udluftnings udtræk . Om denne forhandler stadig findes ved jeg ikke . En søgning på Google.dk gav intet resultat .

Men det kan være at de stadig kan oplyse denne sælger
www.haven.dk/hwarticles.asp?detail=20921

Nyt svar til emnet »Tip til kartoffelkælder efterlyses«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tip til kartoffelkælder efterlyses

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider