Forum

2 æbletræer der ikke bliver for store

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Munk, 30. marts 2010 kl. 21.33

Vi har købt hus, med 670 kvm grund, og vil gerne have 2 æbletræer i haven.
Det ene skal have søde røde æbler som børnene kan spise, og have en højde så vi med tiden kan sidde under det..men ikke for højt, så det tager al lyset.

Det andet må gerne have grønne æbler, og skal kunne bestøve det første. Det skal stå i køkkenhaven, må ikke være for bredt, men altså så højt at man med tiden kan gå under det. Og igen - ikke enormt bredt, ikke enormt højt.
DET var mange ønsker på een gang..

Det førstnævnte træ skal stå i et bed ved havebordet, hvor jeg har ladet et par lave træer/buske med grene med hår på , blive stående. De er 2-3 meter høje, nærmest bare grene nede fra jorden af..jeg ved ikke hvad det er? Jeg lod dem stå, så der da var lidt grønt at kigge på, indtil æbletræet vokser til.
Er det en dum ide at lade de 3 små buske/træer stå? Vil de tage al kraften fra det nye kommende æbletræ? De er nu meget pæne, så lidt sydlandske palmeagtige ud, sidste efterår.

Tak for svar - både ang æblesorter, og om jeg bør rydde de tre små træer væk fra nærheden af æbletræet ved havebordet.
Hilsen
Hanne

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. marts 2010 kl. 8.18

Hej Hanne
Du glemmer at skrive noget om hvilken jord du har og specielt hvilken undergrund, der er under din muldjord. Det er ekstremt vigtigt for valget så såvel sort som grundstamme.
Svagtvoksende sorter er f.eks. Bodil Neergaard, Ananas Reinet, Rød Kortstilk, Lord Lambourne, Oudrupgård Høstæble, Rød Ananas, Discovery, og når de først kommer i god bæring - er Skovfoged og Tyrrestrup også blandt de svagtvoksende.
Formningen af træerne bliver dit fremtidige arbejde, for de holder sig ikke på den størrelse du ønsker, hvis du ikke vil bruge saksen flittigt.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 31. marts 2010 kl. 8.32

Prøv at læse lidt om Discovery æblet - det er svagtvoksende og men en flot rundt krone.. Jeg har det i vores have netop af samme årsag som din, at vores have er lille.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Munk, 31. marts 2010 kl. 8.57

Jorden i vores have..øh. Det er en gammel have, som var meget vokset til, ikke blevet gødet - 3 alt for store thujaer bliver nu fældet, flere kæmpebuske er skåret væk - stubbene skal vi have bugt med på et tidspunkt. Græsset var 75 % mos.
Jorden - den var flere steder dækket under de vandrette grene, der voksede vandret! En llille himmerlandsk jungle.

Men bortset fra alle de evindelige rødder alle vegne i haven, er jorden ok at grave i.

Skal vi gøre noget for at forbedre jorden, tror du? Jeg har hentet kompost på genbrugsstationen, til vores køkkenhave..

Hilsen
Hanne

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Thulstrup, 31. marts 2010 kl. 19.14

Et forslag fra vestjylland :)
Vi flyttede ind i et hus for 4 år siden, hvor der allerede var en gul bellboskob (madæble) og rød annanasæble (spiseæble) og de er mellem 15 og 20 år gamle. Hvert år har de gavmildt givet masser af æbler. De gavner tydeligvis hinanden.
Spidsen af højeste gren er knap 2,7 meter oppe, og en almindelig voksen kan godt stå under den (når man husker at beskære).

Nyt svar til emnet »2 æbletræer der ikke bliver for store«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > 2 æbletræer der ikke bliver for store

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider