Forum

Overvintrende grønsagssorter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. april 2010 kl. 10.17

Der findes en række sorter af bl.a. kål og grønsager, som kan overleve en normal dansk vinter. Selv den lange vinter i 2010 med flere måneders snedække og frost har nogen af sorterne kunnet overleve.

Disse sorter er på nordgrænsen her i Danmark, og nogle af dem kan overleve i den lune del af Danmark, men måske ikke de koldeste steder. Og i hårde vintre overlever de måske ikke.

Det ville være en god ide, hvis vi delte vores erfaringer hen over årene med disse sorter.

Jeg vil gerne lægge ud med to sorter, som jeg har gjort erfaringer et par år.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. april 2010 kl. 10.21

Salatsorten May King har jeg nu i tre år haft som overvintrende plante i min have. Det startede faktisk med, at den selvsåede og jeg fandt småplanter i det tidlige år i jordbærbedet. Næste år såede jeg en række omkring 1. september og fik fine store salathoveder i maj og masser af salatblade i april.

Se mine erfaringer med May King, som også i år har overlevet vinteren:
havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/may_king_salatplanter_har_overlevet_vinteren.html

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. april 2010 kl. 10.27

Sidste år kunne jeg i første halvdel af april høste flotte lilla blomkål i haven af sorte Purple Cape. I år får jeg også tre stk, men i år var overlevelsesprocenten meget lav. Her er billede fra april i 2009.

Læs mere om Purple Cape havelyst.dk/emner/purple_cape/

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. april 2010 kl. 18.28

Skorzonerrødder er en sikker overvintrer ! Og da den er en fin smagsoplevelse - både i efteråret og her i det tidlige forår, mens vi længes efter de første asparges, er det en fornøjelse af dyrke den.

For at opnå god rodudvikling bearbejdes muldjorden i bedet i 40 cm dybde - det kan være nødvendigt at fjerne de øverste 20 cm muld for at kunne gennemlufte med greb ned til de ca 40 cm. Øverste jord skal lægges tilbage øverst !

Scorzonerrod sås om foråret, er letdyrkelig og kan høstes samme år. Den kan blomstre allerede første år - men kan anvendes alligevel (den øverste del af roden bliver lidt åben og tør i det - men skæres denne del af roden fra er resten fin at bruge, dvs ikke træet eller tør).

Høsten af scorzonerrødder følger fremgangsmåden fra den forberedende jordbearbejdning - dvs fjern et spadestik jord langs rækken og grav derefter endnu et spadestik ned - så kan rødderne vippes op i hel tilstand.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette D., 9. april 2010 kl. 12.52

Vi har haft tre sorter af Vårsalat (Feldsalat) i køkkenhaven denne vinter. Trods tre måneders konstant snedække, har alle tre sorter klaret sig fint uden nogen form for dække i øvrigt. De var lidt forrevne lige efter sneen var smeltet, men kom sig hurtigt. Det blev ikke til høst i de kolde måneder som ellers tiltænkt, men til gengæld har planterne en optimal størrelse nu.

Planen er i år at så Vinterportulak, guleroden "Nantes Frubund" og salaten "Winter Gem".

Om Nantes Frubund skriver Thompson & Morgan: Highly commended by the Royal Horticultural Society, UK. Carrot Nantes Frubund is the first genuine autumn sowing carrot, exceptionally early and cold resistant. It will give you carrots in your garden in the spring when nobody else has them and when they are fetching high prices in the shops. A very important autumn sowing vegetable breakthrough.

Så det bliver interessant at prøve!

Salaten skal ifølge Thompson & Morgan stå i koldhus eller -bænk. At det blev lige den og ikke en anden mere hårdfør sort skyldes vores forkærlighed for hjerte/cossalater og trangen til at afprøve vores nyanskaffede drivhus. Men måske skulle man engang prøve fx Arctic King, der også sælges fra Thompson & Morgan. Den kan tilsyneladende gro udendørs som May King.

Nyt svar til emnet »Overvintrende grønsagssorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Overvintrende grønsagssorter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider