Forum

Efterafgrøde/vinterdække

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anita, 28. september 2003 kl. 19.33

Jeg har to bed med henholdsvis stangbønner + lave bønneplanter. Da planterne stadig giver bønner,og helt dækker jorden har jeg endnu ikke sået efterafgrøde eller vinterdække.

Kan det nåes endnu?

Eller skal jeg tage til takke med brunt vinterdække af bønneplanterne + diverse andre planterester?

Hvad gør I andre?

Grønne hilsner
Anita

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. september 2003 kl. 23.30

Der er vist nogle ting som rug og andet, du stadig kan så. Søg på "grøngødning".

Lad endelig bønner blive, til de er helt visne, og klip dem så ned på stedet, lad roden blive i jorden. Blade/stængler kan sikkert ikke dække jorden nok, og blæsten flytter på dem, hvis du ikke smider andet ovenpå. Så gå rundt i haven og find andet brunt tungere dække, du kan smide ovenpå, når den tid kommer. Hvis du vil forhindre, at blæst og fugle roder rundt med det, så læg fiberdug over. Så får du en lækker jord (det er min erfaring).

Og endelig kan man parkere planter fra eks. staudebed, som man ved skal flyttes, men ikke har fundet en blivende plads til – den har man så vinteren til at finde. Og det er bedre, at der er noget i eller på jorden, end at den ligger bar.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 1. oktober 2003 kl. 15.14

Jeg er ikke så god til at få sået efterafgrøder, bl.a. fordi jeg forsøger at få så meget som muligt ud af jorden og derfor har bønner, salat, pak choi, mizuna, gulerødder,spinat, majs og forårsløg endnu. Jeg bruger derfor meget at dække jorden med at godt lag halvt omsat kompost, ca. 25 cm lægger jeg på. Jeg har gjort det nogle år nu og det giver en fantastisk jord at plante i om foråret. I sær fordi vores jord er meget leret og tung og det hjælper virkelig med komposten.

Jeg bruger også meget at lade rødderne fra diverse planter blive i jorden og at lade stauder der skal videre til nye bosteder overvintre i mine køkkenhavebede indtil modtageren er klar til at plante dem. Det er i øvrigt en god ide at bredså salat og spinat og høste spæde blade til langt hen på efteråret. Det giver nemlig også meget tidlig høst i foråret, når de frø der ikke nåede at spire starter væksten før du ellers ville så.

Samme metode bruger jeg til sommerblomster, som jeg også sår nu. Det giver tidligere blomster end hvis de først sås til foråret. jeg er nemlig ikke god til det der med at forkultivere i vindueskarmen!

Men det bedste er nu alligevel at få brugt sin kompost til noget rigtig fornuftigt, det eneste problem er at nu er kompostbunken næsten tom, så jeg søger desperat efter nyt materiale!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. oktober 2003 kl. 23.25

Hej Trine

Også jeg lader rødder blive i jorden. Når jeg f.eks. høster porrer, vipper jeg dem halvt op med et mælkebøttejern, og med en gammel brødkniv skærer jeg dem over lige ved roden. Også rødbeder skæres fri.

Jeg har fået ryddet op i gamle/overskud af egne frø, især blomsterfrø, og smidt dem næsten overalt, men dog kontrolleret. Til glæde for fugle m.m. – Hvor der til foråret bliver løsnet jord, er det alligevel begrænset, hvor mange der
kommer op straks. Resten kan luges som ukrudt, hvor de er for meget, men så har de da gjort lidt gavn. Ukrudt lader jeg også gro nu, men klipper evt. blomst af.

Hvis man har mange iris, som jeg har, kan de sagtens tåle at få klippet det yderste af bladene af til jorddækning. At gå alle græskanter efter, kan også give noget. Og endelig kan man jo passende tage på skovtur eller i krat medbringende en hæksaks og høste masser af ukrudt eller buskads til jorddække. – God tur Trine!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 6. oktober 2003 kl. 13.04

ALT hvad der rager op over jorden – og ikke skal høstes bliver på det bed, hvor det er groet – altså i min urtehave.

Enkelte steder er der behov for at "holde på" det – der lægger jeg lidt bambus pinde (fra egen bambus) – Det samme gælder hvis jeg skal holde på blade.

Jeg har have i forholdsvis læ (midt i en koloni), men dog med så meget vind at det har flækket en af mine fiberduge... Men selv der bliver bønnerplanter, majsblade, porrerblade osv. pænt på deres plads. hele vinteren. Det er faktisk kun blade fra træer og buske, der flytter sig.

Så hvorfor klippe af, fjerne, for at placere andet der? Lad det ligge til foråret, så kan resterne rives sammen med let hånd og placeres i komposten.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 6. oktober 2003 kl. 13.08

Ps... Jeg glemte. Ofte er det som står i bedet ikke nok til at have et tykt jordække hele vinteren, så jeg har kastet håndfulde af frø (diverse grøngødning)ud – i håb om at de spirer, så tidligt som det er muligt for dem (og andre planter) Så tager de en del af kvælstoffet fra jorden i det tidlige forår, hvor det ellers ville vaske ud.

Nyt svar til emnet »Efterafgrøde/vinterdække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Efterafgrøde/vinterdække

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider