Skrevet af: Lotte Nielsen, 15. april 2010 kl. 10.02
Mine små fine selleriplanter står med 3-4 rigtige blade nu, i hver sin lille potte, og fordi jeg har læst et sted at man skal være meget påpasselig med ikke at plante dem dybere end de stod når man potter om ser det lidt ud som om de står på tæer! Det nederste af planternes stængler, lige under kimbladene, stikker stadig op over jorden, og jeg kan se tilløb til små rødder på dem. Lige over kimbladene starter de rigtige blade, og danner ved basis en fortykkelse (ja jeg ved godt at vi er helt ude i de små detaljer men jeg har aldrig prøvet at dyrke selleri før ;o) Nu er det så jeg spekulerer på om det jeg gør er rigtigt, for det føles som om de små rødder burde være dækket af jord, og planterne er også lidt vakkelvorne på det tynde stykke stængel?
Skrevet af: Lilium J., 15. april 2010 kl. 18.52
Du kan godt dække dem indtil basis af selve planten.
De skal først plantes ud når temp. er over ca. 10C ( også om natten ) og som du har lært skal de ikke sættes mere ned i jorden end de har stået i det emne du dyrker dem i når du planter dem ud. De skal svaje lidt i vinden hellere end plantes for dybt.
Du kan allerede nu give dem lidt gødning af og til i vandingsvandet.
Hvis de vokser i hver sin potte bliver det nogle superplanter du får.
Husk at det er grådige planter der skal gødes regelmæssigt frem til september og de må aldrig mangle vand.
Den samme forkultivering kan man også bruge til knoldfennikel som kan sås nu.
Skrevet af: Lotte Nielsen, 15. april 2010 kl. 21.24
Super, så fortsætter jeg bare med at gøre som jeg allerede gør og satser på at lave nogle fine selleri til næste vinters supper :o)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Knoldselleri