Forum

Mangler jord!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten S., 15. april 2010 kl. 22.51

Jeg har fået lavet mig nogle højbede... troede ikke det ville koste en formue at få fat i noget jord til dem... Skal bruge 11 M3... men 1300,- kr for 1 M3!!! så er jeg jo sendt på fattig gården før jeg er færdig... Nogle der har nogen gode ideer??
Bor på Fyn...

venligst Morten

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. april 2010 kl. 7.04

Morten hvad med kommunen har de ikke en plads hvor man kan hente kompost, det har de de fleste steder og det er ganske gratis, man skal bare selv hente det.
Hilsen Lis

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. april 2010 kl. 9.12

Det ville også være mit råd - se om du ikke kan afhente noget på genbrugsstationen. Det kan vi i hvertfald her i Aalborg Kommune.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 16. april 2010 kl. 10.18

Her i nabolaget klarer vi dette problem begge veje med at spørge de naboer, der har gang i noget-være sig tilbygning eller haveomlægning.
Har netop reddet mig en stor dynge jord præcis som den, jeg har i forvejen.
Skal der kraftigere sager til, siger hesteejerne i omegnen tak ved afhentning af møg og hjælper dertil også ofte til med læsning.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl-Jørgen Rævdal, 19. april 2010 kl. 21.04

Har nys bygget et højbed på 12x1,6x0,7 m af lærketræsforskalling 28x125 mm.
Hentet kompostjord uden beregning på genbrugsplads i Søndersø kommune.
Blandet op med spagnum uden gødning i overfladen.
Kan man så direkte, eller skal der forspires i drivhus?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 21. april 2010 kl. 17.04

Vi har også lige anlagt højbede og stod med samme problem mht. jord. Klarede det ved at lave flis af diverse grene fra haven og lægge det nederst sammen med tørre græs- og staudetoppe og afrevet mos fra plænen ( ikke helt sikker på at sidsnævnte er en god ide mht. sporerne, surhedsgrad?-men det var, hvad vi havde ved hånden). I bunden af tyttebærbedet lagde vi tykke grene- fylder godt. I toppen ca 20 cm jord. I løbet af et par år skulle flis mm. gerne være blevet til ny jord. Så må vi supplere med græsafklip og lidt ny jord fra komposten næste år.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nora Meiburg, 23. maj 2011 kl. 9.18

Vil det sige, at man bare kan fylde ren kompost i bedene og så på livet løs? Jeg troede at der var ALT for meget næring i jorden......hold da op, det ville være nemt :o) Jeg har endelig færdiggjort mine bede, og skal til at fylde dem med jord nu. Et par planter er selvfølgelig forspirede, men der skal jo lidt flere til

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2011 kl. 11.59

Nej - du kan ikke fylde ren kompost i bedene, som du selv er inde på. Det er alt for kraftig kost for grønsagerne, så det skal blandes op med almindelig muldjord...

Har du prøvet Den Bå Avis, Gul og Gratis og den slags? Der er ind i mellem nogen, der vil af med jord.

Eller prøv at sætte en annonce i lokalavisen - måske er der nogen, der ligger inde med en bunke et eller andet sted...

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2011 kl. 12.00

HMMMM - den BLÅ avis, skulle det vist være! Ærgerligt, at man ikke kan redigere i sine indlæg...

Nyt svar til emnet »Mangler jord!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mangler jord!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider