Skrevet af: Lotte Nielsen, 29. april 2010 kl. 8.15
Nu har jeg knoklet ihærdigt med at reolgrave et stykke jord i min lille nye nyttehave og har forsøgt at komme så langt ned og løsne som jeg overhovedet kunne, med vinterens oversvømmelse i baghovedet. Når jeg når 30-40 cm ned er der meget fast, nærmest lerjord, og jeg har på fornemmelsen at mine anstrengelser ikke hjælper meget på lige det problem med vandet, leren går dybere ned. Hvad kan jeg stille op? Vil det hjælpe at plante noget med dybe rødder, eller grave et enkelt meget dybt hul for måske at få afløb gennem lerlaget? Haverne lige omkring min har samme problem i større eller mindre omfang...
Skrevet af: Mogens; E., 30. april 2010 kl. 21.49
Hej Lotte.
Hvis du kan bryde gennem lerlaget er det fint som dræn, men naboernes vand vil også finde vej til din brønd. Sådan et lerlag kører i bakker under muldlaget så du kan risikere at skulle grave dybt. Da jeg i sin tid anlagde min have var der et spadestik med muld oven på lerlaget. Ved hver nyplantning fyldte jeg hullet med vand, og næste dag kunne jeg så grave et par cm. ler op. Det havde været lettere med dynamit. Piletræer og birketræer suger meget vand, men de skygger rigtig meget.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vand og ler…