Skrevet af: Susan Matthiesen, 3. maj 2010 kl. 13.02
Jeg har lige fået lavet en helt ny kompost med 2 rum af 1x1 m.
Hvordan starter jeg bedst op? og ikke mindst hvad må jeg ikke komme i komposten?
venlig hilsen Susan Matthiesen
Skrevet af: Susan Matthiesen, 17. maj 2010 kl. 10.11
Hej igen, det er ikke fordi jeg er doven og ikke gider læse om kompostering, jeg er bare blevet lidt forvirret over de mange sider der er at læse:)
Er der en der kan fortælle mig hvad der absolut ikke er godt at komme i komposten? udover mælkebøtter og tidsler?
vh Susan
Skrevet af: Randi Lauridsen, 17. maj 2010 kl. 10.46
Hej Susan
Generelt er det ikke godt at smide ukrudt med frø i komposten, idet man så bare spreder det med komposten året efter.
Det kan man selvfølgelig komme udenom hvis man sætter en varmkompost og er sikker på at at man kan få temperaturen højt nok op. Det er der skrevet meget om her på havenyt, men er måske ikke det man skal sigte efter det første år. (jeg har selv haft have i 4 år nu, og det er ikke lykkedes mig at samle affald nok til en varmkompost)
Start med at ligge noget groft materiale i bunden af komposten, gerne gren og lign. på den måde kan der komme luft til forneden.
Herefter kaster du ting på efterhånden som du har dem, bland godt rundt en gang i mellem for at få fordelt de forskellige materialer, og for at få luftet komposten.
Store mængder af græsafklip bør ikke kommes i på én gang, da det kan blive meget varmt, så det brænder hurtigt sammen til en slimet masse. Bland det op med andet materiale inden det kommes i komposten. Feks tørre blade, eller tørre staudetoppe man har "grovhakket".
Har du i det hele taget en stor mængde at friske grønne blade, eller tørre staude toppe, så læg det evt. i en lille bunke ved siden af komposten og bland i lidt efter lidt. En god fordeling af de forskellige materialer er bedst.
Har du låg på ?
Hvis ja, så vær opmærksom på om indholdet bliver for tørt, og vand hvis nødvendigt, den skal ikke være sjaskvåd men er den helt tør, sker der ingen omsætning.
Hvis nej, så overvej at ligge en presenning eller et stykke plastic over i regnfulde perioder og til vinter, da den eller kan blive alt for våd, og næringsstoffer kan blive vasket ud, og dem vil man jo gerne bruge i sin have :-). Hvis den er for våd, er der også for lidt luft til stede, og så rådner bunken i stedet for at blive til muld.
Med ovenstående er du i gang, og så kan du jo altid forske i finesserne senere :-)
Hilsen Randi Lauridsen
Skrevet af: Susan Matthiesen, 17. maj 2010 kl. 12.56
Kære Randi
Tusind tak for dit overskuelige svar:)
Jeg håber at få en varmkompost, men som du skriver kan det være svært at samle nok, specielt hvis der ikke må komme ukrudt i. For ellers er det først senere på sommeren at der er nok affald.
Jeg tror at jeg samler sammen i det ene rum og bruger det andet rum til at sætte den op? Kan det være en god ide?
venlig hilsen Susan
Skrevet af: Randi Lauridsen, 17. maj 2010 kl. 17.21
Hej Susan
Jeg har ikke prøvet at lave varmkompost, men så vidt jeg har læst, så er det noget med at samle den med lag af forskellige materialetyper. Skal ikke afvise at det vil virke uden disse lag, men jeg tror i hvert fald der skal blandes en god del frisk materiale i for at sætte gang i omsætningen så bunken bliver varm.
Men det er under alle omstændigheder en udmærket ide at samle i det ene rum. Når det er fyldt, eller når have sæsonen er ved at være overstået, kan du stikke komposten om, ved at flytte indholdet over i det andet rum, så det nyeste kommer nederst.
Herved vil du dels få vendt rundt i bunken, hvilket er godt, men du vil også kunne få fat på det nederste af bunken, som du så kan bruge som jorddække i din køkkenhave.
Hilsen Randi
Skrevet af: Randi Lauridsen, 18. maj 2010 kl. 10.56
P.S.
Der må gerne komme ukrudt i komposten.
Man skal bare være opmærksom på, om det har sat frø eller ej.
Mælkebøtter der er hevet op med rod, kan sagtens ligge på komposten og udvikle blomster og frø, selv man ikke kan se nogen endnu - men mælkebøtteblade kan naturligvis godt kommes i komposten.
Rødder fra skvalderkål skal man heller ikke putte i, men blade og stilke, uden ansats til blomster, kan sagtens puttes i.
Tidsler uden ansats til blomster kan også kommes i.
Og sådan kan man sikkert blive ved :-)
Randi
Skrevet af: Lone Brems, 18. maj 2010 kl. 17.49
Hej Susan og Randi
Som en tommelfingerregel kan man gå ud fra, at varmkompostering kan gå igang i sommerhalvåret kompostdynger som er på mindst 1 kubikmeter og hvor materialet føles fugtigt, når man stikker hånden godt ind i dyngen.
I den kolde del af året skal dyngen være på 2 - 3 kubikmeter for at sikre de rette temperatur-forudsætninger til de biologiske processer.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Susan Matthiesen, 19. maj 2010 kl. 11.34
Kære Randi og Lone
Tak for svar, det er dejligt at få råd fra "praksis", for teorier er som sagt gode men mange gange svære at omsætte til praktisk gerning:)
Jeg har mulighed for både heste- og hønsegødning imellem lagene:)
En rigtig god ide at omstikke bunken senere på sæsonen, så kan jeg jo lægge det der kun er halv omsat ud som vinterdækning:)
Og, ja de gode mælkebøtter og tidsler er alletiders urter, men ikke gode at have vilde i haven:)
og så er det selvfølgelig om at tænke logisk som du gør Randi, at alt kan komme i komposten, bare man tænker på "smittevejen".
Tak i gæve havefolk:)
Skrevet af: Randi Lauridsen, 19. maj 2010 kl. 12.57
Hej Lone
Det er netop det der er problemet. Jeg har svært ved at samle 1 m2 haveaffald sammen i løbet af sommersæsonen, så jeg kan nå at sætte varmkomposten i den varme del af året, derfor bliver det adrig til varmkompost.
Hilsen Randi
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nyoprettet kompost