Forum

Squash – fra små planter til haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Madsen, 9. maj 2010 kl. 9.47

Hej.
Pt. (9 maj for at være præcist) har jeg ca 10 mindre squash planter i min vindueskarm som jeg selv har forspiret... Men hvornår er de klar til at komme ud i haven?
Jeg ved at temperaturen skal være over 10 grader - men gælder det jorden eller er det luft-temperatur, saster på sidstnævnte, men bliver afligevel i tvilv.

Jeg bor på landet og der er der sus omkring, og sidste år klarede mine små planter det ik, de knækkede "halsen", derfor overvejer jeg at have mine squash planter på teressen hvor blæsten ikke er så voldsom som på "friland"... er alm. havejord fint nok, eller skal der havemuld til, måske en blandning...

Jeg ser frem til at læse jeres svar (Pt. lægger mine havemøbler nemlig pakket ned)...

Mvh Louise

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 9. maj 2010 kl. 22.28

Personligt planter jeg ikke forspirede squash ud før juni.
Jeg har oplevet at hvis det er for koldt, så går de i stå, og kommer ikke rigtigt i gang igen.
Lila Towle har skrevet en artikel om dyrkning af græskar o g squash den ligger her : www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/80.html

Hilsen Randi

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Madsen, 11. maj 2010 kl. 14.26

tak... mine kimsplanter er nu faktisk med 4 blade, så spørgsmålet er om jeg har været for tidligt ude... (har ellers en intern konkurrence med min far, jeg køber altig frøene til os, men de par år, er han den eneste der har høstet "frugten" af dem... så i år skal jeg vise ham... men måske har jeg været for irvig?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 11. maj 2010 kl. 15.57

Mon ikke du kan nå at være med.
Det er vigtigt at de ikke standser i væksten, så har du nogle store/større potter, så plant dem om, så de kan få plads til rødderne og fortsætte væksten. og så sæt dem evt. ud i dagtimerne hvis du har en krog med læ og sol, så vænner de sig stille og rolig til livet udendørs.
For at kunne plante lidt tidligere ud, kan du evt. lave en platsic overdække tunnel du kan sætte dem ind under, men jeg ville alligevel ikke plante ud før slutningen af maj.

Hilsen Randi

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine K., 21. maj 2010 kl. 21.10

Hej Randi og Louise.
Mine squashplanter står nu i 5 l. potter, og jeg havde tænkt mig at plante dem ud idag. Da jeg fik gravet det første plantehul kunne jeg mærke på jorden, at den stadig er for kold, så jeg venter også. Jeg har dog vovet at plante de første 4 frilandsagurker, men har nogle i reserve, hvis det også er for koldt til dem.
Planterne står udenfor i deres potter døgnet rundt, og det ser ikke ud til at genere dem.
Hilsen Kristine

Nyt svar til emnet »Squash – fra små planter til haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Squash – fra små planter til haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider