Forum

Tomater på friland

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 19. maj 2010 kl. 18.15

Jeg kan læse at nogle af jer har tomater på friland. Er der noget man skal være særlig opmærksom på? I drivhuset laver jeg flimmerskygge til tomaterne for at undgå grønnakker. Hvad gør I på friland?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2010 kl. 21.37

Nogle tomatsorter er slemme til at få grønnakke, andre ikke. Mine Kirsebærtomater som jeg har dyrket i mange år på friland får ikke grønnakke, selv om jeg fjerner mange blade så frugterne får fuld sol.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2010 kl. 21.47

Mit gæt vil være, at det ikke er så relevant på friland - så vidt jeg ved, er det en varmeskade og ikke en solskade...

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. maj 2010 kl. 22.09

Næh... bare jordtemperaturen er over 12-13 gr. og mit jordtermometer viser at der er 12 gr. i 50 cm dybde .
Grav hullerne til planterne et par dage før udplantning så solen kan varme hullerne og dækjorden op , læg evt. en glasplade over plantehullet for at holde på solvarmen.
Jeg satte de 9 første tomater (Sun Gold) på friland 10 maj , de vokser fint, de er igang med 3 klase.

Mvh. Svend Høst

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 20. maj 2010 kl. 8.19

Tusind tak for svarene. Jeg har en del kirsebær- og bøftomatplanter i overskud. De kan blive mit frilandstomatforsøg.

Hvordan har sneglene det med tomat?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2010 kl. 18.54

Snegle med eget hus er ligeglade med tomatplanterne. Men her forekommer det, at dræbersneglen kravler på frugterne med et bredt slimspor efter sig. Det er ikke til at vaske af og ret ulækkert.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 22. maj 2010 kl. 18.48

Hej Lene og andre!
Jeg satte også mine tomater ud for ca. 3 uger siden både i drivhus og på friland og de trives i bedst velgående. Jeg har hvert år tomater både i drivhus og på friland og jeg har aldrig været uheldig at få nogen form for sygdom eller dyr i mine tomater.
Jytte Bøje

Nyt svar til emnet »Tomater på friland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tomater på friland

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider