Skrevet af: Jytte Bøje, 22. maj 2010 kl. 18.25
Jeg er begyndt min egen lille jordbæravl. Indtil videre er jeg kommet op på 24 forskellige sorter (købte planter).
Jeg har også forsøgt mig med jordbærfrø, men dette er ikke blevet til noget som helst. Jeg har ellers nøje fulgt såvejledningen på frøposerne, men der kommer ikke nogle planter!!! Er der nogen derude som har prøvet dette med held???
Er der nogen som ved, hvad jeg skal gøre eller hvad jeg evt. gør forkert.
Jytte Bøje
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. maj 2010 kl. 22.53
Hej Jytte -
jeg har fået jordbærplanter fra frø i år - hvide jordbær, sm jeg er lidt spændt på at prøve!
Jeg læste i et svensk haveforum, at de skulle stå helt i mørke for at spire, så jeg havde dem under sengen godt dækket til. Det tog nogle uger, men så kom der nogle mikrosmå spirer, som ikke måtte stå for varmt, og efter et par måneder var de store nok til at blive priklet ud. De er nu klar til at blive plantet helt ud i haven - men det har taget lang tid, da de gror meget langsomt i starten.
Så prøv med mørke og ikke for meget varme - og frøene skal ikke dækkes til.
Den svenske udgave er her:
Så tid Januari
* Använd vanlig så-jord som du "packar" och vattnar innan sådd. Jag sår direkt i 3x3 krukor (alltså de allra minsta av de vanliga så-krukorna som finns)
*Så fröna glest och ytligt, alltså ovan på jorden och täck ej med jord
*Täck sådden med plast med lufthål eller i så-låda med lock
*Placera sådden mörkt och svalt (ex. under en säng om du har golvkallt eller i en sval garderob eller likande. Har du problem med att placera mörkt så täck över så-lådan med en tidning)
*Fröna gror på ca 8-14 dagar och då tar du fram sådden och placerar dem så ljust du kan men gärna rumstemp (vanligt fönsterljus räcker) Vattna bara så att jorden är fuktig ej blöt
*Plantorna växer enormt långsamt så någon omskolning är inte att tänka på förrens fram på vårkanten när de är så pass stora att de är "hanter bara" Då skolar man om plantorna i planteringsjord (eller så kan man börja ge näring)
*När temperaturen börjar vara på pluss sidan så kan man ta ut plantorna och börja härda dem under fiberduk de första dagarna. Plantorna är ganska tåliga men bör inte utsättas för frost, starkt solljus eller kraftig vind första tiden.
*Smultron hör till de plantor som du kan plantera ut tidigt (när man räknar med att frosten är borta)
På detta sätt kan du nu ha plantor som ger bär i Juli och ger bär tills frosten kommer på hösten. Plantorn är även härdiga och kommer att komma tillbaka år från år. Men efter några år så bör man så nya/plantera nya för då börjar de ge sämre med bär
mvh
Anja
Skrevet af: Jytte Bøje, 24. maj 2010 kl. 21.51
Hej Anja
Tak for dit svar som jeg vil prøve at følge og se om det så vil lykkes for mig.
Har du evt. nogle jordbærskud af de hvide bær eller hvis du får nogle her til sommer, så er jeg meget interesseret i enten at køb eller bytte nogle planter
har har selv 24 forskllige sorter og bytte meget gerne også hvis du har andre sorter.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
Skrevet af: Jytte Bøje, 14. juni 2010 kl. 10.56
Hej Anja
Ja, så kunne jeg godt bruge lidt hjælp. For 14 dage siden såede jeg igen nogle jordbær, de har stået mørkt og køligt, nu er der kommer en del sytrådstynde spirer med gult hoved, de er ca. 1½ cm høje nu. Så er det nu jeg kommer i tvivl, hvad skal jeg gøre lige nu????
På nogle af poserne (jeg har forsøgt med 5 forskellige sorter) står der at de på et eller andet tidspunkt skal stilles lyst og varmt, hvornår er det, hvis det er rigtigt???? Andre siger intet.
Jeg kan se at de små spirer allerede er begyndt at trække hen mod en eneste lyskilde der var, hvor de stod. De har ellers stået med noget sort plastic lagt løst hen over dem, men der må have været en sprække for de er trukket meget til den ene side.
Hvad syntes du (ville du gøre) at jeg skulle gøre nu, evt. holde dem lidt fugtige og stille dem ud på min udestue foran vinduet med noget gennemsigtigt plastik over - ELLER HVAD????
Jeg har sat mig for at denne gang skal det lykkes. Håber jeg. Jeg har også efter anbefaling investeret i de dyreste frø. 5 pakker for over 200 kr. sikken en pris. Men hvad gør man ikke for at det skal lykkes???
Jeg håber lidt på din ekspertviden. Har du et godt forslag???
Det er også lidt irriterende, de sidste 2 dage har jeg været ude og gennemgå alle mine jordbærplanter, og der var bare så mange som allerede af begyndt at rådne, de har simpelhen fået alt alt for meget vand og inden varme. Et rigtigt trist syn. Også mine salater og drueagurket er begyndt at blive helt gule og slappe, også kedeligt. Udbyttemæssigt tror jeg det bliver en dårlig sommer. Jeg prøver stadig at være optimist, men hjælper det???
Håber snart at høre et godt råd fra dig. På forhånd TAK
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærplanter og -frø