Forum

Almindelige snegle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 25. maj 2010 kl. 22.44

Hej derude
Er der nogen af Jer som har et godt råd vedr. almindelige snegle som jeg bare har overalt i min have, men særligt i min højbede og krykker med jordbær??++ Jeg samler ca. 30-40 snegle om dagen op i en spand og går et stykke væk hvor vi har et grønt område og sætter dem ud, men de kommer bare tilbage hele tiden. De er ved at drive mig til vanvid og de æder alle de jordbær de kan komme i nærheden af også de grønne.
mvh
Jytte Bøje

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2010 kl. 8.18

Hej Jytte Bøje

Hvordan ser sneglene ud ?
Har de "hus" på eller er de uden hus ?
Hvor lange og hvor tykke og hvilken farve ?

Og lige et spørgsmål mere: Hvor langt er der til det grønne område, hvor du sætter sneglene ud ?

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 26. maj 2010 kl. 17.02

Hej Jytte!
Ja, det ville være rart at vide, som Lone skriver, om det er snegle med eller uden hus, du har i din have. Et godt råd til dig skal være, at du antageligt kan finde dine på snegle på Dansk Snegleforenings hjemmeside, som du finder her: www.dansksnegleforening.dk men hjemmesiden omhandler mest om snegle uden hus, men der er enkelte billeder og forklaringer til snegle uden hus. Men i og med, at du finder dem i det antal, så vil jeg tro, at der er dræbersnegleyngel du finder i din have, du skal samle dem sammen og så hælde kogende vand over dem.
God fornøjelse med opklaringen.
Venlig hilsen
Vagn

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Bøje, 26. maj 2010 kl. 19.20

Hej Lone og Vagn

Det fik jeg selvfølgelig ikke skrevet, men det er snegle med hus og der er vel ca. 800 meter til det grønne område, hvor jeg sætter dem ud igen. I år har jeg ikke endnu set nogle snegle uden hus, men sidste år havde jeg del del, hvorimod forrige år vadede vi rundt i dem, og jeg samlede dem sammen og lagt dem i en spand med salt, det kunne de ikke lide.
Men hvad gør jeg ved snegle med hus???
mvh
Jytte Bøje

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 26. maj 2010 kl. 19.28

Du gør absolut ingenting, da de lever af grønalger.
Kun i yderste nød vil de angribe dine vækster!
Dem der er på billedet er derimod nogle værre skadedyr og bør bekæmpes.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2010 kl. 20.09

Hej Jytte Bøje

Du eller dine nærmeste naboer må have forhold i haverne, som giver gode yngle- og overvintringsmuligheder for havesnegle, som lever i flere år i modsætning til de nøgne, ikke husbærende snegle (der må satse på at æg eller unge individer klarer vinteren).
Gode forhold for husbærende snegle tyder på, at for eksempel pindsvin også vil kunne trives i nabolaget ;-) - og det er jo en hyggelig ekstra beboer i haven.

Hvis du vil vide mere om sneglenes levevis kan du finde en spændende artikel skrevet af Lars Jacobsen her:
www.dr.dk/dyrkningsmetoder/snegle.asp

Hvis du er så heldig at have besøg i haven af småfolk, som gerne vil undres får du lige lidt flere oplysninger om bogen:
"WOW! Det er dyr" Richard Walker, Nyt Nordisk Forlag 2010 ISBN9788717040816
Der er en sjov oplysning i bogen om dyrenes topfart - havesneglen når op på 0,05 km/t. Men det kan den næppe klare i ret lang tid af gangen......
Iagttagelser fra småfolks sneglevæddeløb peger i retning af at sneglen kan bevæge sig 5 meter/ t (= 0,005 km/t).
800 meter vil med "almindelig marchhastighed" for en havesnegl tage ca 160 timer - så sneglene bliver nok i det grønne område, hvor du placerer dem......

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 26. maj 2010 kl. 20.12

Hej Jytte!

Jeg kan kun tilslutte mig det som Lilium skriver, du skal blot være opmærksom på, at snegle med hus også afsætter slimspor, når de kravler og slimen indeholder med stor sandsynlighed store mængder colibakterier.

Hilsen
Vagn

Nyt svar til emnet »Almindelige snegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Almindelige snegle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider