Forum

Kål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. oktober 2003 kl. 21.50

1/ Mine grønkål har ikke set en sommerfuglelarve i år. De blev plantet ud under stangbønner (efter spinat). Der var nogle få dage larver i broccoli, som stod i bedet ved siden af. Larverne klippede jeg brutalt over med en lille saks og lod resterne sidde. Der har ikke været larver siden. Har den brutale adfærd virket som skræk og advarsel? Hvem vil prøve at eftergøre det? (Blomkål blev høstet før larverne kom).

2/ Forårskål. Sidste rester af Early Queen, som vi prøvede for et par år siden, blev sået 26. juli, plantet ud 22. august, altså lidt tidligere end datoerne i forsøget. Begge steder har været vandet et par gange.

Halvdelen blev plantet ud i det bed, hvor de var sået, der havde været jordbær og hvidløg, og bedet havde ikke været gødet. Der var megen sol. De er ikke store nu, de nederste blade er gule.

Den anden halvdel er plantet ud, hvor der var kartofler. Her var bedet gødet i marts. Her er delvist skygge sidst på året. De er store og flotte.

Min konklusion kan kun være, at en godt gødet jord og et ikke alt for solrigt sted, er bedst for kål.

Nu er der lagt kompost og græs omkring dem, så må de klare sig uden yderligere dække vinteren over. Dem har der heller ikke være larver i, selvom de små frøplanter stod midt mellem broccoli og grønkål, dog skærmet af fiberdug til de blev ca. 5 cm store.

Kan det sige noget om kål, som jeg ikke selv kan se?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Bryhl, 7. december 2003 kl. 9.38

Jeg havde masser af kållarver i år selv om jeg samlede dem hver anden dag. Jeg havde 3 forskellige sorter vinterhvidkål.

Den sort der klarede stabasserne bedst også frosten i oktober var Scanner F1. De sidste er lige høstet. Den bedste måde jeg kan opbevare dem på, er at rykke dem op med rod, komme dem i en stor spand eller balje med roden nedad. Derefter står i en uopvarmet stald. Jeg har haft hvidkål til april–maj. Hvis der bliver streng frost i en periode stiller jeg dem frostfrit.,

Nyt svar til emnet »Kål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider