Forum

Majs knækker?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 30. maj 2010 kl. 16.15

Jeg har dyrket ca 10 majs planter i mit drivhus.
De er nu ca 50-75 cm og derfor ville jeg plante dem ud i haven. Men det blæser en del, og jeg er lidt bange for de knækker. Er det ubegrundet at jeg bekymre mig om det ?

Mvh Jens

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. maj 2010 kl. 21.24

Hej Jens Ledet

Nej din bekymring er velbegrundet - så du må skaffe majsene midlertidigt læ i 8 - 14 dage indtil de får lidt mere styrke til at stå imod vindpres. Eftersom de jo skal plantes i gruppe og ikke i række skulle det nok være muligt at skabe læ ved hjælp af fiberdug eller sække og nogle hasselkæppe.

Du kunne overveje at beskytte dem mindre mod vind næste gang, du driver dem frem. Så snart der er blivende blade på planterne kan de tåle lidt lavere temperatur end under fremspiringsperioden.
Majs ( og tomater, squash, agurk, bønner, salat mm) bliver bedre i stand til at klare udplantningen ved i en periode på 8 - 14 dage at blive sat ud i fri luft nogle timer hver dag på et sted, hvor der ikke er direkte sol og hvor der er nogenlunde læ - men fortsat have drivhusets beskyttelse mod hård regn, kulde og stærk blæst.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 30. maj 2010 kl. 21.28

Mange tak for svar. Jeg starter med at vende dem til det så. Tænkte nok at det ville gå galt. Men nu fik jeg så også valgt den mest blæsene dag at stille dem ud på :-(
Mvh Jens

Nyt svar til emnet »Majs knækker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Majs knækker?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider