Skrevet af: Jean Hansen, 13. juni 2010 kl. 11.07
Jeg har inddraget et stykke af min gamle græsplæne til køkkenhave i højbede. Der er ikke meget græs eller ukrudt.
Har jeg forstået rigtigt at hvis jeg breder f.eks hestemøg ud over jorden og derefter fræser det hele er jorden klar til brug?
Skrevet af: Jytte Bøje, 13. juni 2010 kl. 17.04
Hej allesammen
Jeg er lige inde og se om der sker noget ude i verden.
Jeg har lige været ude og grave kartofler op, de er ikke de største endnu, men jeg fik da 28 dejlige mellemstore kartofler under 2 planter. Så skulle jeg lige hen og se til agurkerne og jo der var søreme også nogle stykker som var blevet store og der var også løg - ikke så store men jeg kunne ikke lade være.
Så nu er middagen tilrettelagt: frikadeller med nye kartofler og agurkesalet. Det glæder jeg mig ligefrem til. Jeg syntes det er så dejligt bare lige at gå en tur i haven og blive inspireret og så tage grøntsager med ind.
Der var selfølgelig også til en gang jordbær - så nu bliver jeg nok nød til at tage over til købmanden og hente fløde.
Farmand ser fodbold - at han gider. OK han har også været med i haven idag.
mvh
Jytte
Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. juni 2010 kl. 10.57
Jytte - det lyder skønt. Kanske man skulle prøve at se hvor langt kartoflerne er nået efterhånden. Jeg er kendt her på vores vej som den der har de bedste kartofler - hvert år. Det har vi haft mange tosserier med i årenes løb. Ja jeg glemmer da ej sommeren 1963, hvor sagelige Albert oppe fra nummer 7 smeddede mig en pokal af samme grund. Akke-ja.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Jytte Bøje, 14. juni 2010 kl. 11.15
Hej Eivin
Kartoflerne smagte bare så godt, lige ind og vaske dem og så i gryden.
Det er da en sjov konkurrence i har på vejen, det er også med til at gøre havearbejdet lidt sjovere. Og så en pokal - ikke tosset.
Lad os høre, hvordan det går i år????
mvh
Jytte
Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2010 kl. 15.30
Hej Jean Hansen
Du kan godt bruge den fremgangsmåde, som du skriver om - men der er et par ting, som jeg vil foreslå dig at tænke over, før du starter:
Først møget: Hvis det er boks-strøelse kan der dels være et højt indhold af savsmuld og dels et højst indhold af urin = kvælstof.
Ikke alle planter kan udnytte "kraftig" gødning (kål, porrer og majs kan).
Hvis hestemøget er med et højt indhold af halm kan der være så lidt urin i det, at den smule, som er der går til omsætning af halmen og ikke som næringstilførsel til dine planter. Mange planter kan klare sig med meget lidt næringstilførsel! Bønner, ærter er helst helt fri og gulerødder ynder ikke frisk tilført møg.
Du må altså vurdere hvad slags møg, du har til rådighed og bruge det med tanke på, hvad du gerne vil dyrke.
Så er der jordstrukturen - hvis du starter anlægget af bede ved at fræse nu i juni får du jordstrukturen grundigt hvirvlet op med risiko for udtørring og med stor sandsynlighed for at have forstyrret dine hjælpere regnormene, bakterierne og svampene. Jorden og livet i den behøver lang tid - måneder eller år for at opnå en god struktur igen. Kan du vande går det jo nok....... og kan du jorddække når planterne er igang hjælper det da også.
Forslag nr 1:
Fræs jorden uden at brede møg ud - anlæg højbedene og bred møget ud ovenpå jorden ca 14 dage efter plantning, når de næringskrævende ting skal have et tilskud (eller når det, du har sået er kommet op).
Du dæmper fordampningen på denne måde og reparerer derved noget på den "strukturskade", som fræsningen medfører. Det vil heller ikke være nødvendigt at vande helt så tit som ellers.
Forslag nr 2
Fræs jorden uden at tilføre gødning. anlæg højbedene og så straks grøngødning med kvælstofsamlende urter (f. eks lupin eller blodkløver).
Sæt hestemøget op til en kompost, som du kan dele rundhåndet ud på bedene til foråret efter at du har fjernet de overvintrende / visne grøngødningsplanter.
Du kommer så først til at dyrke næste år - men i en jord, som har haft mulighed for at "komme sig" efter fræsningen og du får mulighed for at tilføre velomsat kompost der, hvor der er brug for det.
Jeg håber, du finder en god løsning på byttet fra græsplæne til højbede, så du får glæde af din indsats !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2010 kl. 15.40
Hej Jean -
der er også et par gode vejledninger her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/anlaeg_og_inspiration/982.html
mvh
Anja
Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juni 2010 kl. 11.31
Jytte, det er mange år siden, vi havde vores kartoffel-konkurrencer, da de fleste er døde for mange år siden. Men kartoflerne bliver altså ved med at være lige gode!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Jytte Bøje, 15. juni 2010 kl. 16.00
Hej Eivin
Det er trist at høre at jeres lille konkurrence er ophørt p.g.a. dødsfald, men det er jo godt du stadig har de bedste kartofler. Jeg bliver helt sulten.
En sød tanke og venlig hilsen
Jytte Bøje
Skrevet af: Eivin Knidsen, 16. januar 2013 kl. 14.56
Tak skal du have.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhave-jord