Skrevet af: Jytte Bøje, 14. juni 2010 kl. 11.02
Hej allesammen
Jeg er begyndt min egen lille jordbæravl. Indtil videre er jeg kommet op på 25 forskellige sorter (købte planter).
Jeg har også forsøgt mig med jordbærfrø, men dette er ikke blevet til noget som helst. Jeg har ellers nøje fulgt såvejledningen på frøposerne, men der kommer ikke nogle planter!!! Er der nogen derude som har prøvet dette med held???
Er der nogen som ved, hvad jeg skal gøre eller hvad jeg evt. gør forkert.
På nuværende tidspunkt har følgende sorter:
Elsanta - Ostara - Salsa - Everest - Florin - Florence - Darselect - Yamaska - Elan - Korona - Honeyeye - Sing Sengana - Sonata - Symfony - Dania - Pink - Deep Rose - Pink Panda - Polka - Dybdal - Evie - Bakker - Kingsize klatrende - Maxim Gigantilla - Zepfyr.
Hvis der er andre derude som har nogle andre sorter vil jeg meget gerne høre fra Jer. Måske kan vi bytte eller købe.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. juni 2010 kl. 6.47
Hej Jytte!
Jeg har nogle planter af sorten White delight (Fragaria vesca albo) jeg har dyrket dem fra frø - uden problemer.. bare bredsået i en bakke og stillet i drivhuset i foråret sidste år ;)
Hvis du er interesseret i nogen planter så bare lige send mig en mail :)
Det siges at fuglene ikke spiser dem, men om dette er sandt ved jeg ikke ;)
Hilsen
Bjarne
www.barney.dk
Skrevet af: Jytte Bøje, 15. juni 2010 kl. 15.32
Hej Bjarne
Jeg er meget interesseret i at få nogle planter af sorten White delight. Den har jeg aldrig hørt om, så det kunne være spændende at prøve.
Jeg sender dig lige mine personlige data på din private mail.
Med venlig hilsen og TAK
Jytte Bøje
jb@ishoejby.dk
Skrevet af: Jytte Bøje, 15. juni 2010 kl. 15.51
Hej igen Bjarne
Hej Bjarne igen
Jeg var ikke rigtigt klar over at du også solgte jordbær, jeg har da været inde på din side før, jeg syntes du havde er stort og dejligt udvalg af planter og frø. Jeg har sikkert ikke søgt på det rigtigt for jeg kunne ikke rigtigt finder jordbær på din side.!!!
Jeg er meget interesseret i at få nogle planter af sorten White delight. Den har jeg aldrig hørt om, så det kunne være spændende at prøve. Med White kan man så måske forvente sig at det er hvide bær eller hvad??? Jeg har nemlig længe været på udkig efter både hvide og gule jordbær, jeg kan læse om dem på nettet, men jeg har aldrig fundet nogen som evt. sælger dem. Har du ellers nogle interessante sorter udi jordbær????
Jeg vil meget gerne købe 10-12 planter eller efter hvor mange du har og sælger af gangen??? Kan det lade sig gøre??? Kan du sende dem til mig???? og Hvad er prisen??? Håber at hører fra dig snart!!! Min adresse har jeg sendt privat til dig.
Med venlig hilsen og på forhånd TAK
Jytte Bøje
jb@ishoejby.dk
Skrevet af: Jytte Bøje, 16. juni 2010 kl. 12.00
Hej Alle
Sorten White delight er på vej til mig, glæder mig til at se og smage dem.
mvh
Jytte
Skrevet af: Jytte Bøje, 16. juni 2010 kl. 19.08
Jeg har lige i dag modtaget 2 jordbærplanter med posten. Planterne kommer fra en gammel klosterhave i det Nordjyske, så dem er jeg meget spændt på, vhordan de smager. Dame kendte desværre ikke sorten. Er der nogen af Jer som evt. kan komme i tanke på nogle meget gamle sorter, som evt. kunne være dyrket i en klosterhave - nonner eller munke - er det ikke en herlig tanke???
Hvis I kommer i tanke om sådanne sorter, så skriv lige et par ord.
Med venlig hilsen
Jytte
Skrevet af: M M, 16. juni 2010 kl. 21.09
Hej Jette
Prøv dette link, der er da nogle virkelig gamle danske sorter....
www.ecoweb.dk/biodiv/jordbar.htm
mvh Michael
Skrevet af: Jytte Bøje, 19. juni 2010 kl. 11.41
Hej Michael
jeg har læst siden, men der står f.eks. ikke noget om, hvor jeg kan få fat i de gamle planter, så hvis der er nogen derude som har nogle, så er jeg fortsat meget interesseret.
mvh
Jytte
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. juni 2010 kl. 23.07
Hej Jytte
De hvide jordbærplanter herfra, duede de overhovedet til noget?
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Jytte Bøje, 20. juni 2010 kl. 16.40
Hej Anne Marie
Jeg plantede dem lige så snart posten havde været her med dem. De var lidt små og forpjuskede, der var også nogle som allerede var visnet.
Jeg har prøvet efter alle kunstens regler, at gøre det så godt for dem som muligt, og de fleste ser ud til at have klare turen, nogle enkelte er endda begyndt med nogle enkelte små blomster, så jeg tror - hvis bare - vi kunne få lidt mere varme og sol, så skal de nok blive flotte og måske også give bær i år. Det håber jeg da på.
mvh
Jytte
Skrevet af: Lenike Brorsen, 10. august 2010 kl. 21.53
hej jytte...
så er jeg efter hånden ved at have nogle overig planter klar... vil du sende din adr. så jeg kan få dem sendt afsted til dig??
hilsen lenike
Skrevet af: Jytte Bøje, 12. august 2010 kl. 18.59
Hej Lenike
Tak for din mail. Jeg glæder mig meget til at smage Overig. Jeg skriver ligemin adresse til dig, og hvis du vil have nogle andre jordbærplanter har jeg en masse som er klar til at blive udplantet, navnenestår først i dette emne, Så hvis der er nogeb du kune tænke dig så skriv bare så sebder jeg.
Jytte Bøje
Bøgelunden 27
2635 Ishøj
Skrevet af: Jytte Bøje, 12. august 2010 kl. 19.04
Hej igen Lenike
Der skal selvfølgelig stå at jeg sender dem og ikke sebder. Se også bort fra flere stavefejl. Jeg er lige kommet tilbage fra Spanien efter 3 uger i solen, så nu skal jeg til at lære at tale og skrive dansk igen.
Jytte Bøje
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bytning af jordbærplanter