Skrevet af: Lotte Nielsen, 19. juni 2010 kl. 11.16
Hmm, jeg har ikke været så heldig med mine kål, og det er til dels min egen skyld for jeg har ikke gjort meget ved forholdene siden de små kål blev plantet ud. Jeg kan se at jordlopperne har hygget sig, og duerne med, bladene er gennemhullede af små bitte huller og der er taget store stykker af hele planten især de friskeste skud inde i midten. Det er mest hovedkålene det er gået ud over, og lidt palmekålen, grøn- og purpurkål er stort set urørte. Nu tager jeg kampen op; jeg har løsnet jordoverfladen efter at have vandet grundigt, den har været fast og tør, og så kommer der jorddække og smågrene mellem planterne så duerne ikke så let kan komme til. Jeg er spændt på at se om de værst angrebne stadig kan reddes og give lidt udbytte eller om jeg er for sent på den...
Skrevet af: Clara Andersen, 20. juni 2010 kl. 17.49
Hej Lotte
Da vi for en uges tid siden fik kraftig regn i 3 dage efterfulgt af kraftig blæst, var jeg ikke i kolonihaven i 4 dage. Og da jeg kom, var det et sørgeligt syn, jeg mødte:
Mine fint store spids/savoy-kål havde mistet bladene. Her må det have været duer, der har nydt de saftige blade efter regnen. Jeg var ellers sikker på, at kålene var så store, at den slags ikke ville ske, ellers havde jeg nok dækket med fiberdug over buer. Havde græsafklip omkring, men det var ikke nok. Jeg ved dog, at de godt kan nå at blive til noget, hvis hærværket ikke fortsætter.
Lotte, jeg tror du vil få glæde af at melde dig ind i foreningen Praktisk Økologi, for så kan du deltage i web-siden Havelyst.dk. Her vil du kunne se, hvordan mange dækker deres planter med net af forskellig slags og følge med i debatten om mange af de ting, du spørger om på Havenyt, og selv deltage i debatten. Det er næsten som en Facebook for os medlemmer, om havedyrkning altså. Netop idag var der gode fotos af, hvordan et medlem har indrettet nye urtebede med alskens dækning.
Mange hilsner Clara
Skrevet af: Lotte Nielsen, 23. juni 2010 kl. 13.40
Hej Clara
Jeg håber også på at jeg har fået reddet mine planter, så i hvert fald nogen af dem kan nå at blive til noget. Ja jeg ville også gerne melde mig ind i Praktisk Økologi, er sikker på at jeg kunne få meget glæde af det, men det må vente lidt for jeg er simpelthen så presset økonomisk at der ikke er råd til noget som helst ekstra lige nu. Kedeligt nok, men det får jo en ende så snart jeg er færdig på studiet så det ser jeg meget frem til!
Skrevet af: Clara Andersen, 23. juni 2010 kl. 22.22
Hej Lotte
Hvis du sender mig din adresse, har jeg mulighed for at bruge foreningens tilbud om at ""sende et gratis prøvenummer til en god ven". Det kan være en start. Og så god held med studierne og haven !
Hilsen Clara
Skrevet af: Clara Andersen, 23. juni 2010 kl. 22.24
Og så skal jeg jo lige oplyse min mail.ads.: clara.andersen@stofanet.dk
Skrevet af: Lotte Nielsen, 24. juni 2010 kl. 8.01
Hej Clara
Hvor er det altså sødt af dig! Jeg må nok lige fortælle at jeg allerede selv har fået et gratis prøvenummer en gang i vinter, så ved jeg ikke om det går an? Men hvis det gør ville det bestemt være værdsat! Sender dig min adresse på mailen...
Hilsen Lotte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mit triste kålbed