Skrevet af: Winnie Poulsen, 1. november 2003 kl. 11.03
Er der nogen, der ved, hvor denne stikkelsbærsort er til at købe.
I så fald bliver jeg glad for at høre om det.
Tak på forhånd
Winnie Poulsen
Skrevet af: Johnny Olsen, 19. november 2008 kl. 14.01
Jeg har selv ledt efter denne sort i lang tid – i min jagt er jeg stødt på sorten Yellow Sulphur (også kaldet Yellow Lion) som skulle være meget lig Hönings Früheste, men skulle endda være endnu tidligere...
Jeg har fundet Early Sulphur sammen med en masse andre interessante sorter i England, hvorfra forsendelse deværre er meget dyr (http://www.chrisbowers.co.uk/)
Jeg har skrevet og forhørt mig, men endnu intet svar efter en uge.
Og i Belgien, hvor de har lovet at lave et eksemplar + nogle andre sorter klar til mig til næste efterår... www.proeftuin.info/
De har nogle i et katalog + nogle flere som man kan forhøre sig om, bl.a. Hönings Früheste.
Og så er der nogle tyske planteskoler, som fører lignende sorter, bl.a. sorten "Risulfa" som har resistens over for stikkelsbærdræber...
www.baumschule-walter.de/beerenobst.html
www.baumschule-fricke.de/lieferliste_beerenobst.html
Og en fra Østrig:
www.pflanzen-koenig.de/
Skrevet af: Ole Holm, 17. januar 2009 kl. 17.16
Den pågældende sort kan for øjeblikket ikke skaffes i de danske planteskoler. Jeg har bestilt den på pometet via specialplanteskolen www.blomstergaardenvedviborg.dk, og forventer/håber at få den i løbet af året.
Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2009 kl. 13.53
Er den efterlyste sort ikke den røde?...Og vistnok modtageligt for stikkelsbærdræber.
Skrevet af: Ole Holm, 18. januar 2009 kl. 14.18
Nej höenings Früheste er gul og behåret
Skrevet af: Søren S Duun, 18. januar 2009 kl. 14.32
Men modtagelig for stikkelsbærdræberen...
Skrevet af: Winnie Poulsen, 18. januar 2009 kl. 15.12
Tak for jeres viden.
Winnie.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. januar 2009 kl. 15.20
Den kan købes over internettet!
Mvh Eivin
Skrevet af: Johanne S.N., 23. januar 2009 kl. 12.11
Eivin hvor? Jeg har lige overtaget et hus fra 1949, og bagerst i haven har jeg fundet en stakkels stikkelsbær som smager RIGTIGT af stikkelsbær. Den står bare ikke så godt, under en lærkehæk. Jeg har en formodning om at det kan være Honungs früeste, nu må vi se til sommer. jeg vil gerne tage stiklinger af den og evt. bytte med andre sorter, hvornår skal det gøres?
Skrevet af: Søren S Duun, 23. januar 2009 kl. 12.42
Hej Johanne
Det kan være så mange forskellige, men du kan sagten tage stiklinger af den. Men du skal også være opmærksom på "stikkelsbær dræberen" Jeg mener at den nævnte sort var meget modtagelig for denne svampesygdom.
Skrevet af: Johanne S.N., 23. januar 2009 kl. 19.52
Ja det kan jo sagtens være en ganske almindelig sort, men gul og behåret, det kan jo være den;-)
Skrevet af: Søren S Duun, 23. januar 2009 kl. 21.16
I gang med at formere den. Det vigtigeste er at den smager godt. Hvis den springer ud og bær godt er den værd at bevare. Held og lykke med projektet.
Skrevet af: Johnny Olsen, 24. januar 2009 kl. 16.13
Jeg er også i gang med opformering af flere formodede ny sorter – 3 stk. i alt, hvoraf 2 røde, som med sikkerhed er selvsåere samt 1 behåret gul, fundet indeklemt i en ligusterhæk. Smagen er rigtig god og bærene af pæn størrelse, men tror umiddelbart ikke den er tidlig nok til at være Hönings Früheste. Det bliver lettere at vurdere når planten får en bedre plads, så kan jeg sammenligne med andre kendte sorter jeg har.
I England var der tidligere tradition for at udvikle nye storfrugtede sorter i baghaven og der blev årligt afholdt konkurrencer om de største stikkelsbær. Det er disse hobby-avlere som vi bl.a. kan takke for at stikkelsbær i dag har en acceptabel størrelse og god smag. Senere er der så videreudviklet meldug-resistente sorter og sorter næsten uden torne.
Er man interesseret i at vide mere om stikkelsbær, kan man bl.a. læse mere her...
www.malusrustica.dk/phyto/ribes/ribes.htm
samt www.malusrustica.dk/phyto/ribes/ribes_myplants.htm
P.S.: Er der nogen som ligger inde med sorten Early Sulphur, er jeg villig til at bytte med de sorter jeg har nævnt på min hjemmeside. Skriv i så fald til jno@malusrustica.dk
Skrevet af: Søren S Duun, 24. januar 2009 kl. 22.57
Desværre er der ikke så mange beskrivelser af de gamle sorter. Jeg havde selv været igang sidste år med at finde oplysninger omkring brombær sorten Wilson early, som jeg vidste var blevet solgt på den lokale planteskole tilbage i 50 erne og som dyrket i mange haver ved Brede. Men den vi fandt smagte/smager hel fantastisk
Det kan ikke udelukkedes at både brombær og stikkelsbær kan så sig selv og dermed skaber nye varianter.
Skrevet af: Ole Holm, 12. februar 2009 kl. 21.35
Kære Johanne
Du fik vist ikke svar på, hvornår du skulle formere dine stikkelsbær. De fleste stikkelsbær er så vilde med at slå rod at tidspunktet sjældent er nogen hindring. Du skal nok bare sørge for at fordampningen ikke er for stor fra bladene, hvis det er sol, sommer og varmt. Selv klipper jeg 30 cm lange grene af i vintermånederne og sætter 4 i hver plastpotte De står i vores sydvendte vindue. Du kan evt. sætte en plastpose med et par huller over. Når knopperne springer ud, ved jeg, at de er i gang, og så er det bare at holde øje med rødderne i bunden af potten. Der plejer at være gevinst på 2–4 af grenene.
Har hørt at virus/sygdomsbefængt stikkemateriale ikke sætter rod, men ved ikke om det helt holder stik?
Skrevet af: Mogens; E., 12. februar 2009 kl. 23.05
Til Søren. Jeg plantede for nogle år siden en brombær uden torne Lock Ness.
Da bærrene ikke smagte af en dyt blev den fjernet, men året efter var der en masse skud på stedet som senere fik torne. De bær smagte noget bedre, men vilde brombær vil jeg ikke slås med i parken, så de røg også ud.
Skrevet af: Marie Englund, 29. juli 2009 kl. 14.10
Hej
Er der noget nyt om, hvorvidt man kan købe Hönings Früheste og måske Achilles i Danmark? Er det bedst at plante om efteråret eller foråret? Jeg havde lidt satset på "De Gamle Sorter", men kan kun finde Invicta på hjemmesiden.
Mvh Marie
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. juli 2009 kl. 20.27
Såvel Hönings Früheste som Achilles har vi sat i produktion. Moderplanterne er klar og de første stiklinger er lavet så fra næste sommer vil de sammen med en lang række af ældre stikkelsbær være klar til salg. Beskrivelsen kommer på følgende hjemmesider til vinter.
blomstergaardenvedviborg.dk
gamlefrugtsorter.dk
Skrevet af: Marit Z., 29. juli 2009 kl. 21.30
Til Villy
Det lyder rigtigt godt! Jeg har også forsøgt at skaffe gamle sorter, men desværre uden held.
Mvh
Marit Z
Skrevet af: Marie Englund, 30. juli 2009 kl. 9.50
Super – tak for det!
Skrevet af: Alice E., 16. april 2010 kl. 10.36
Er der nogen, der vil beskrive sorten indgående, helst med nærbillede af bærrene?
Jeg har for mange år siden haft en gul, behåret og ret småfrugtet, tidlig sort, som nok er den, men for ca 10 år siden fandt jeg en bedre i en gammel kolonihave. Tidlig, gul og med glatte bær i mellemstørrelse og smagen i top . Kender nogen den? (Ø.jyll)
Skrevet af: Boi Jensen, 16. april 2010 kl. 18.14
Hej i stikkelsbær afdelingen.
Jeg har fået planter er Hönings Früheste hjem fra Tyskland - og de er klar til plantning - enten en uge frem - eller til efteråret. Og til efteråret er de bare blevet endnu større.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Johanne S.N., 17. april 2010 kl. 22.03
Boi jeg vil meget gerne bestille to planter af Hönings Früheste", gerne til levering her i foråret, kan det lade sig gøre?
Skrevet af: Boi Jensen, 18. april 2010 kl. 13.58
Hej Johanne
Det kan det sagtens, men vi har travlt med at nå det - så send en mail til mig med oplysninger, så du kan få plantet i denne uge. Du går på hjemmesiden (se ovenfor) og sender en mail fra forsiden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Stikkelsbær, ‘Hönigs Früheste’