Forum

Skvalderkål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Treldal, 6. november 2003 kl. 10.16

Jeg er ved at skrive en opgave om bl.a. skvalderkål. Mit spørgsmål går på hvordan den via sine jordstængler kan formere sig? Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor den ikke behøver sine blomster til dette formål
Med venlig hilsen Charlotte Treldal

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 6. november 2003 kl. 13.28

Hvis du for eksempel via Google søger sider på dansk om skvalderkål, åbnes der en port af muligheder.

En af dem er at klikke på nedenstående link:
www.havenyt.dk/aaret_rundt/18.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. november 2003 kl. 13.58

Skvalderkål formerer sig skam også ved frøspredning og kan på den måde komme langt omkring og til helt nye områder. men den breder sig hurtigere i nærområdet ved at sende underjordiske udløbere ud.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. november 2003 kl. 20.08

Til Charlotte

Skvalderkåls rødder kan forgrene sig. Især i starten af august har jeg observeret, at der fra et "knæ" på rodstilken, kan dannes en hel roset at små mini-knolde. De vokser senere ud til rodstængler i alle retninger.

Det svarer til de planter, man kan formere ved at sætte en stilk i vand. Planten vil så skyde rod fra enten sådan et "knæ" eller fra et bladhjørne.

Senegræs har det vist lidt på samme måde. Og mon ikke senegræs også kan formere sig via frø. Der er givetvis flere planter, der har denne dobbelt-sikring for formering.

Nyt svar til emnet »Skvalderkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skvalderkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider