Forum

Hvad kan jeg nå at plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 13. juli 2010 kl. 9.29

Jeg håber der er en vis køkkenhavemand/kvinde, der har en ide til følgende problematik.

Min situation er at jeg er der til at passe køkkenhave + drivhus i 3 uger i juli, (fra nu af) derefter er der 3 uger i august, hvor jeg ikke kan passe tingene. Derfor vil jeg høre, om der er nogen, der har en idé, til, hvad der er værd at plante nu???

Jeg mener, noget der ligesom er lidt "let" at have med at gøre, set i lyset af, at det skal "klare sig selv" i 3 uger?
Håber på svar...

Helene :)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 13. juli 2010 kl. 11.52

Hvis du kan skaffe nogle kartoffler da allerede spire tror jeg du kan nå det, og nogle tomater eller chili som er ok størrelse.

Jeg så man kan få tomat planter for 5kr i vores supermarket og chili planter med frugt for 15kr.

Men om det kan passe sig selv i 3 uger det er op til vejret.

Men det er mit bud.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 13. juli 2010 kl. 12.22

Må jeg spørge til hvad du helt præcist mener, med nogle kartofler der allerede spirer?

De tomatplanter i supermarkeder til 5 kr. Tror du at de er "gode planter".

Øv, havde håbet på lidt flere ting, men er nok for sent ude...

Men tak for svar.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MO77, 13. juli 2010 kl. 18.03

Jeg mener kartoffler da har stået et stykke tid og blevet for gamle og har lavet spire så de er klar til at komme i jorden, på den måde går det en del stærkere end hvis man bare smider en kartoffel i jorden.

Dem i supermarked kan have utøj nu det er ulempen men det kan behandles med insektsæbe eller nyttedyr.

Du kan også så radisser og gulerødder og en del andet nok bare ikke melon og andre ting da tager tid at modne.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 13. juli 2010 kl. 19.20

Jeg vil tro at du stadig kan nå at så gulerødder, bønner, rødbeder, radiser, måske ærter, plante forskellige hurtigtvoksende krydderurter, og lægge forspirede kartofler hvis du kan finde nogle. Der er også de orientalske bladgrøntsager...

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 13. juli 2010 kl. 23.49

Radicchio salat også kaldet cikoriesalat skal først sås nu.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 14. juli 2010 kl. 8.45

fantastiskt!! Ser meget frem til at gå igang. Der jo åbenbart nok, der kan nåes.
så har jeg lige et delspørgsmål. FOr jeg har både en ordinær køkkenhave og et højbed, på denne årstid, er det ene så at foretrække fremfor det andet??

Og hvad mener i, med hensyn til vanding, om der nu hypotetisk bliver 2 uger, uden regn, vil afgrøder så godt kunne fungere, uden at der er en , der vander dem???

Tak for de gode idé´er.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line R., 15. juli 2010 kl. 11.02

Du kan i hvert fald hjælpe jorden med at holde på fugtigheden ved at lægge jorddække ud mellem rækkerne, når det du har sået er kommet godt op.
Og sørge for at vande godt igennem, inden du tager afsted.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 15. juli 2010 kl. 12.43

Ih, tak Line! Men øh, hvad er et jorddække? Og for at være helt specifik, skal man så stå i mange minutter og vande jorden , inden man tager afsted, eller bare sådan øse godt med vand ud??
Beklager uvidenhed :(

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line R., 15. juli 2010 kl. 14.33

Jorddække kan groft sagt enten være dødt eller levende plantemateriale. I denne sammenhæng mener jeg dødt, fx afklip fra haven, noget let omsat kompost eller andet. Jorddække har i øvrigt mange funktioner.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere, har havenyt.dk denne artikel:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jorddaekke/162.html

Mht. vanding, så, ja, der skal vandes i mange minutter, før en tør jord er gennemvædet. Jo tørrere jord, jo længere tid tager det. Hvis du bare 'øser godt med vand ud', altså større mængder på kort tid, vil jorden ikke kunne nå at absorbere vandet, men i stedet lede det andre steder hen, enten uden for køkkenhaven eller ned i dybe sprækker i jorden. Hvis du har vandslange, kan du bruge et brusehoved. Eller endnu nemmere: køb en vippevander. Politiken.dk har netop i dag bragt en test:
politiken.dk/tjek/bolig/boligtest/testhaven/article1013076.ece
Det mest økonomiske er at vande om aftenen eller i overskyet vejr, så en varm sommersol ikke fordamper så stor en del af vandet.

Håber, du får fornøjelse af det!

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 15. juli 2010 kl. 19.07

hej Line
1000 tak for dit fyldestgørende svar og beskrivelse. Det jeg glad for, idet jeg kan se at jeg hidtil har grebet det ganske forkert an. Tror jeg forstår "vanding" nu.
Tak for det!!

Nyt svar til emnet »Hvad kan jeg nå at plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad kan jeg nå at plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider