Skrevet af: Yngvild Sand, 20. juli 2010 kl. 12.50
Hej, jeg er helt ny her i dette forum, og kan måske trænge lidt starthjælp :)
Jeg skal lave ny køkkenhave næste forår, har nogen ideer om hvad man bør starte med?
Jorden er lerholdig, meget fed, men skal vidst være meget god til at dyrke i.
Nogen der har forslag til hvad man kan lykkes med af vækster?
Jeg ved at jeg vil ha kartofler, men hva sort og hva andet??
håber at høre fra jer
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juli 2010 kl. 14.13
Hej Yngvild -
Der kan jo skrives mange sider om det, som du spørger om - så jeg vil foreslå, at du i første omgang sætter dig ned og skriver de ting ned, som du kunne forestille dig at dyrke. Jeg synes også, at du skal tage en tur på biblioteket og låne en bunke bøger om at dyrke køkkenhave og lade dig inspirere af dem.
Det vil nemlig være lidt lettere at give dig gode råd, hvis dine spørgsmål er lidt mere konkrete og drejer sig om helt specifikke ting.
Men prøv allerførst at søge på "Jordbehandling" og "Grøngødning" her på havenyt - så kan du få nogle gode tips til, hvordan du kan forberede jorden i din nye have, så du får en god start til næste år!
Mvh
Anja
Skrevet af: Randi Lauridsen, 21. juli 2010 kl. 23.04
Der er rigtig mange ting som er nemme at få til at lykkes, også for en nybegynder.
Kartofler, Ærter, Bønner, løg, salat, spinat, Squash og meget meget mere.
I det hele taget er det ikke så svært, og når du først skal i gang til foråret, så har du jo god til at til at finde ud af hvad du gerne vil have, og at læse lidt om det, så du er godt forberedt.
Jeg kan anbefale et kig på køkkenhave sektionen her på havenyt, der kan du finde mange gode artikler om almindelig, og knap så almindelige grøntsager til køkkenhaven. (Se link til "køkkenhaven" øverst på siden)
Ved en søgning på Lerjord, her på siden, kan du også finde gode informationer om udfordringer og fordele ved lerjord, samt hvordan den skal behandles for at have det godt :-)
God fornøjelse
Randi Lauridsen
Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. juli 2010 kl. 13.19
Kære Yngvild Sand, og må jeg så ikke på vegne af os alle byde dig rigtigt velkommen til dette forum!
Ja, hvad skal man putte i jorden? Ja, det afhænger da af, hvad du kunne tænke dig at spise fra egen avl, da der vel ej er noget bedre end jo da netop det man selv har dyrket. Hvad med løg, kartofler, ærter og jordbær? Ja man kan endog dyrke squash, mulighederne er uendelige. Endnu en gang velkommen.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Yngvild Sand, 22. juli 2010 kl. 16.06
Hei Eivin og tak for velkomsthilsen :)
Jeg skal tænke lidt, men jeg lurte bare på hva jeg skulde vælge til min jordtype for at avle noget der kan trives
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Starte med køkkenhave