Forum

Underlige ærter! Giftige?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette H.H.H., 22. juli 2010 kl. 9.35

Hej havefolk,

Jeg har de flotteste ærter nogensinde i år. Men de er underlige.

Jeg har desværre ikke gemt frøposen, men det var en standard-sag fra enten Netto eller Lokalbrugsen. Jeg tror (givet størrelsen), at det var høj marvært. Jeg forsåede i drivhus, og de trives fantastisk.

Imidlertid er blomsterne violette, vekslende mellem rød og blålilla.

Så blev de første bælge modne, og her kom den store overraskelse: Ærterne er sære. Mere tørstof end normalt, og en skarp bitterhed, lidt som garvesyre, eller mælkebøttesaft.

Er der nogen, der ved hvad der foregår? Kan de være kryds-bestøvet med noget prydplante-værk? Mon de kan spises efter kogning, hvis bitterheden forsvinder, eller er det bedst at smide platerne på komposten?

Jeg har ALDRIG haft så flotte ærter, tonsvis af bælge pr plante. Øv!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette H.H.H., 22. juli 2010 kl. 9.38

Her er et foto af ærterne i en moden bælg. Ser helt normale ud...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 22. juli 2010 kl. 11.52

Det er måske fordi det er en sukkerært !
De skal spises mens ærterne ikke er udviklet.

Se:http://www.zazzle.com/sugar_snap_pea_flower_card-137404862509899634

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. juli 2010 kl. 13.06

Ja sådan kan man jo blive overrasket fra tid til anden, når det som kommer op af jorden ej stemmer overens med det, som man troede man puttede derned! Jeg oplevede noget lignende sidste år.

Mvh Eivin (^_^)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette H.H.H., 22. juli 2010 kl. 15.10

Tak for svarene! Sukkerært tror jeg nu ikke det er, for bitterheden er værst i de små og bliver lidt bedre i de ældre. Jeg er så til gengæld ved at få mere mod på at spise dem alligevel, efter at have roder rundt i diverse ærte-artikler på nettet: F.eks. skriver Camilla Plum her at gamle tørre-ærte-sorter har violette til lyserøde blomster. Så måske skal jeg tørre dem og lave hjemmedyrkede gule ærter - DET har jeg da i al fald aldrig prøvet før!

Det ser vist ikke ud til, at der er noget rigtigt giftigt, der kan være blandet ind i historien? Selv lathyrus har jeg fundet ud af at man kan spise i mindre mængder - og de er vist moderne nu blandt de fine kokke. Så jeg tror ikke jeg rykker dem op...

Hvad med dig, Eivin - smed du dem bare ud?

Nyt svar til emnet »Underlige ærter! Giftige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Underlige ærter! Giftige?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider