Forum

Opbevaring af kartofler til læggekartofl

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 23. juli 2010 kl. 23.42

Hej

Der er så mange gode og kompetente havemennesker herinde. Er der en eller flere der kan svare mig på, hvad jeg skal gøre med de kartofler jeg har gravet op og vil gemme til læggekartofler til næste år?

Hilsen Christian

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juli 2010 kl. 7.39

Hej Christian Garbenfeldt

Nu er dine kartofler gravet op - men hvis du næste år vil gemme af høsten til læggekartofler skal du lige få de professionelle kartoffelavleres råd:
Læggekartofler skal helst ligge og eftermodne i jorden efter at kartoffeltoppen er fjernet. Tag dem op i tørt vejr og lad dem tørre luftigt ca to døgn før de lægges på lager.

Udvælg de sunde kartofler af middel størrelse, som du vil gemme. Herefter skal de opbevares ved 3 - 5 grader - en meget kold, ventileret jordkælder kan være et godt bud, selv om det nok ikke er muligt at nå så langt ned i temperatur de næste par måneder... Har du ikke en jordkælder må du forsøge med køleskab en periode, indtil du kan eventuelt kan lægge kartoflerne udenfor i en halmdækket kule når døgnmiddeltemperaturen når ned på 5 grader. Frost må de ikke få - og heller ikke temperatur over ca 8 grader, så du skal være opmærksom hele vinteren, hvis du vælger at opbevare i kule.

Opbevar læggekartoflerne i papirspose i køleskabet, indtil det er tid til at lade dem få lys og lidt varme for at sætte gang i forspiringen i marts måned næste år. Det er vigtigt at holde øje med kondensdannelse - kartoflerne holder sig bedst uden fugt. Skift papirposen hvis det skulle ske, at den eller kartoflerne bliver fugtige.
Sørg for god adskillelse til andre madvarer - det er jo en risikabel sag, at have jordpartikler inde i køleskabet.

Jeg håber du får held med dit forsøg - og hvis ikke kan du jo glæde dig over, at distributørerne sørger for at stort udvalg af spændende sorter til foråret ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 24. juli 2010 kl. 10.29

Jeg har et køleskab ude i mit værksted jeg kun bruger til drikkevarer. Der kan de komme i. Jeg har ikke gravet dem op endnu, det var mere ment som et spørgsmål: "Nu er de gravet op, hvad gør jeg så?" Men de bliver først gravet op lidt senere på sæsonen. Men når jeg nu ikke vil lave en kule, og ikke har nogen jordkælder, så er det ok at opbevare dem i køleskabet hele vinteren?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 24. juli 2010 kl. 17.17

Når vi graver kartofler op er der altid nogle små der bliver og klarer vinteren fint, de spirer året efter. Også i år efter den hårde vinter.
Jeg overvintrede en stor sæk kartofler under 10 cm jord på et nogenlunde skyggefuldt sted denne vinter. De var rigig fine med korte tykke spirer da jeg tog dem op i maj. Jeg troede faktisk at de var rådnede, men nej de var fine.
På mit arbejde havde flere rækker også overlevet vinteren.
Før køleskabets tid, gemte planteskoleejerne deres træagtige stiklinger i jorden, for som min mester forklarede: Så er temperaturen jævn og de holder fugtigheden.
På den baggrund vil jeg overvintre dem i jorden, herved bevares fugtigheden også.
Men du kunne jo prøve begge dele.
Skal måske lige tilføje at jeg har sandjord.
Hilsen
Hanne

Nyt svar til emnet »Opbevaring af kartofler til læggekartofl«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opbevaring af kartofler til læggekartofl

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider