Forum

Kirsebærtræ, New Moon

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 25. juli 2010 kl. 0.09

Er der nogen, der kender sorten New Moon som kirsebærtræ, eller er det en professionel sort? Jeg overvejer at få et ekstra træ, og har i forvejen Van (er plantet for to år siden, og giver ikke noget nævneværdigt endnu).

Jeg har de seneste dage købt disse kirsebær i Føtex, som smager rigtig godt, men jeg havde næsten besluttet mig for at afskaffe et Sunburst på grund af størrelsen.

Er der nogen af jer, som har Sunburst, og som slet ikke kan leve uden dette?

Med venlig hilsen
Lisbeth Antonsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2010 kl. 8.59

Hej Lisbeth
Du har nok fået en sort, der er "under afprøvning" eller erhverssort. Hele tiden laves nye sorter og enkelte bliver produceret og ofte kan du ikke finde nogle oplysninger om dem.
Kirsebærsorter bør vælges ud fra nogle kriterier, så du får mest muligt ud af dem. Ofte har du kun plads til et træ, og så må du gå efter en selvbestøvende sort, her er kun ganske få.
Dernæst bør du gå efter revneresistens og igen er der ganske få, der har lav revnetilbøjelighed.
Der er 2 sorter, der opfylder begge krav, Lapins og Sweetheart. Sorter der ikke er selvbestøvende, men har lav renetilbøjelighed er Early Rivers, Merton Glory, Ulster, Sam, Regina, Kozerska, alle stillet op i forhold til modningstidspunktet, Early Rivers sidst i juni - og Kozerska sidst i juli. Sweetheart modner omkring 10. august. Modningstidspunkterne er fra en publikation fra forsøgsstationen i Årslev.

Kirsebærsorterne der revner fejler ikke noget i år, hvor der ikke kommer regn i modningsperioden, men gør der det, vil de ofte revne og der går fluer i revnerne, og hvem vil så spise frugten.

Jeg har i Tyskland set store plantager, hvor de dyrker alverdens sorter, og her er både net og plast over, så de kan holde både fugle og regn ude i modningsperioden og på den måde får de et meget større udbytte, men det er lige rigeligt at gøre i en privat have.
I kirsebær opereres med en skala fra 1 der er nærmest ingen revnedannelse - og 5, der er stor revnedannelse og de til dato oftest plantede sorter i haver (selvbestøvende) er Stella og Sunburst - har revnetilbøjelighed på 4. De ovenfor nævnte sorter har kun revnetilbøjelighed på 2, og i praksis betyder det rigtig meget at næsten hele høsten er brugbare.

Derfor synes jeg det er vigtigt at vælge den næste sort både så den ikke revner for meget og at den modner på et forskelligt tidspunkt i forhold til dit træ nummer 1. som er tidligt moden.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 25. juli 2010 kl. 21.41

Hej Boi,

tak for din altid gode hjælp.

Egentlig har jeg måske plads til to træer ved siden af Van; der vil i givet fald blive ca. 4 meter mellem hvert træ, så der kan måske blive plads til både Lapins og Sweetheart?

For det er godt nok svært at vælge! Og da vi elsker kirsebær, vil jeg nok hellere undvære nok et æbletræ, som jeg egentlig havde planlagt.

Mit næste problem er, hvordan vi forbereder plantehullet godt nok? I vores baghave, hvor træerne skal stå, er en bakke, og jeg tror, at det er den klassiske 'høj' fra 70'erne, hvor man 'dumpede' det sidste byggeaffald!

Har tænkt at grave et hul på ca. 1 meter i diameter, grave ca. 50-60 cm ned, fylde hullet med grus/småsten i bunden, lave en blanding med kompost og spagnum til at fylde op til plantehøjde (ca. 20 cm) og så fylde op med almindelig havejord omkring potteklumpen.

Lyder det som en god måde, eller er der andre fif til en god etablering af rødderne? Jeg skal nok huske at vande godt i tørre perioder.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Nyt svar til emnet »Kirsebærtræ, New Moon«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kirsebærtræ, New Moon

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider