Forum

Stadig masser af frisk grønt i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 17. november 2003 kl. 19.21

Da jeg blev haveejer for første gang i februar, troede jeg at køkkenhaven var noget man dyrkede indtil efteråret så småt begyndte i september. Men man bliver jo klogere! Jeg har her til aften lavet en dejlig salat af rucola, persille og pibeløg fra haven og friske tomater plukket ude i havestuen.

Der er derudover masser af orientalsk bladgrønt, samt dild, mynte, purløg, citronmelisse og timian. Og så er der jo feldsalat og vinterportulak på vej!

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 20. november 2003 kl. 13.26

Kære Martin Larsen
Ja, er det ikke bare lækkert!

Der er jo en grund til at efteråret i Sverige og Norge kaldes høst.

Den rigtig magre tid for en havedyrker er maj og juni, hvor der ikke rigtig er noget mad at høste, og hvor lageret til rodfrugter begynder at blive varmt.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. november 2003 kl. 10.36

Hvis man virkelig forsøger, har et drivhus til rådighed, bruger fiberdug osv, så kan man høste fra haven hele året. Måske ikke ligefrem selvforsyning i de "tyndeste" måneder, men der kan altid blive et eller andet til salatskålen. Hvis man virkelig bruger mulighederne, så kan mani hvert fald fra midten af maj have ret mange grønsager. I juni kan der være både nye kartofler, løg, salat, asparges og endda kål. Gulerødder overvinteret i jorden med tykt dække (isolerer mod varmen i foråret) kan holde sig til juni i god kvalitet.

Men du skal afprøve grænserne, da der endnu ikke findes så mange dyrkningsanvisninger på dette område. Du kan prøve at se i Politikens Økologiske Planteleksikon s. 298–300. Her er et skema over grønsagsdyrkning året rundt, som på grund af trykmæssige forhold ikke kunne omsættes til danske forhold. Så her er opgivelserne for engelske forhold, og man kan bruge det til at afprøve grænserne – de dyrker bla, også i drivbænke i drivhuset. Hvis man vil være sikker på succes, så skal man så/plante senere i foråret, og tidligere i efteråret end opgivet i skemaet. Men til at afprøve det danske klimas grænser af, er det eminent.

Og disse grænser flytter sig – det er mildere både i forår og efterår i forhold til da jeg begyndte at dyrke køkkenhave i 1977. Bær og frugt høstes også tidligere. Desuden har fiberdugen givet helt nye muligheder.

Det er et område, som vi skal have udviklet, så vi kan få flest mulige grønsager i ydersæsonen, så fortæl om dine erfaringer her.

Man kan se nogle af mine artikler med overvintrende salatgrønt i drivhuset her

www.havenyt.dk/aaret_rundt/karnas_have/

Nyt svar til emnet »Stadig masser af frisk grønt i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Stadig masser af frisk grønt i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider